"Vinkkaus on kirjaston kivijalka" : Vinkkaustiimin kehittäminen Helsingin kaupunginkirjastossa
Kuurne, Tuulikki (2015)
Kuurne, Tuulikki
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100415103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100415103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata Vinkkaustiimin suunnittelua Helsingin kaupunginkirjastossa. Suunnittelu alkoi vuonna 2012 Vinkkauspalkkiotyöryhmässä.
Työn toisena tavoitteena oli saada palautetta ja ideoita tiimin kehittämiseen, nyt kun tiimi on toiminut noin kaksi vuotta.
Työn tutkimusmenetelmä on lähinnä toimintatutkimusta, jonka tavoitteina on muu-tos, tutkijan osallistuminen muutokseen ja muutossyklin toteutus. Palautetta ja kehittämisideoita keräsin teemahaastatteluiden (yksilöhaastattelut) avulla. Haastateltavina olivat Vinkkaustiimin seitsemän jäsentä, itseäni lukuun ottamatta.
Haastatteluissa korostettiin vinkkaamisen tärkeyttä lukutaidon ylläpidon ja kehittämisen kannalta, tasa-arvoa ja maksuttomia kulttuuripalveluita, sisältöjen avaamista ja vertaisoppimisen mahdollisuutta henkilökunnalle.
Keskeisinä kehittämistä vaativina asioina pidettiin Vinkkaustiimin toimintamallin yhtenäistämistä, eli esimerkiksi sijaisten käyttöön ja etätyöpäiviin tulisi saada kaikille tiimin jäsenille yhteiset ohjeet. Vinkkausten tarvetta pitäisi kartoittaa kaikissa kirjastoissa, koska joissakin kaupunginosissa on pulaa pienten lasten vinkkauksista, satutuokioista ja muista tapahtumista. Uusien vinkkaajien rekrytointi ja kouluttaminen on ajankohtainen asia, koska tiimin jäsenyys ei ole pysyvä. Tiimin markkinointia ja tiedottamista olisi syytä lisätä ja markkinointiapua toivottiin kaupunginkirjaston Tapahtuma- ja markkinointitiimiltä. Aikuisten aineistoa vinkkaaville olisi hyvä perustaa yhteinen foorumi, joka voisi kokoontua esimerkiksi kaupunginkirjaston Intranetissä.
Työn toisena tavoitteena oli saada palautetta ja ideoita tiimin kehittämiseen, nyt kun tiimi on toiminut noin kaksi vuotta.
Työn tutkimusmenetelmä on lähinnä toimintatutkimusta, jonka tavoitteina on muu-tos, tutkijan osallistuminen muutokseen ja muutossyklin toteutus. Palautetta ja kehittämisideoita keräsin teemahaastatteluiden (yksilöhaastattelut) avulla. Haastateltavina olivat Vinkkaustiimin seitsemän jäsentä, itseäni lukuun ottamatta.
Haastatteluissa korostettiin vinkkaamisen tärkeyttä lukutaidon ylläpidon ja kehittämisen kannalta, tasa-arvoa ja maksuttomia kulttuuripalveluita, sisältöjen avaamista ja vertaisoppimisen mahdollisuutta henkilökunnalle.
Keskeisinä kehittämistä vaativina asioina pidettiin Vinkkaustiimin toimintamallin yhtenäistämistä, eli esimerkiksi sijaisten käyttöön ja etätyöpäiviin tulisi saada kaikille tiimin jäsenille yhteiset ohjeet. Vinkkausten tarvetta pitäisi kartoittaa kaikissa kirjastoissa, koska joissakin kaupunginosissa on pulaa pienten lasten vinkkauksista, satutuokioista ja muista tapahtumista. Uusien vinkkaajien rekrytointi ja kouluttaminen on ajankohtainen asia, koska tiimin jäsenyys ei ole pysyvä. Tiimin markkinointia ja tiedottamista olisi syytä lisätä ja markkinointiapua toivottiin kaupunginkirjaston Tapahtuma- ja markkinointitiimiltä. Aikuisten aineistoa vinkkaaville olisi hyvä perustaa yhteinen foorumi, joka voisi kokoontua esimerkiksi kaupunginkirjaston Intranetissä.