Langhen viinialueen vetovoimatekijät
Lipasti, Tuomas (2015)
Lipasti, Tuomas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915288
Tiivistelmä
Langhen viinialue on suosittu viinimatkakohde, joka sijaitsee Pohjois-Italiassa. Alue on erityisesti tunnettu punaviineistään ja se on Unescon maailmanperintökohde. Työn toimeksiantaja on Langhen viinialueella toimiva majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluyritys Dolce & Gustoso. Opinnäytetyön tavoite oli tutkimuksen avulla selvittää Langhen viinialueen tärkeimmät vetovoimatekijät, Dolce & Gustoson tyypillisimmät matkailijat ja kansainvälisten matkailijoiden käytetyimmät palvelut.
Työn tietoperustassa käsitellään matkakohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä, kuten työntövoimatekijöitä, motivaatiotekijöitä ja vetovoimatekijöitä. Tämän jälkeen käsitellään viinimatkailua yleisesti ja viinimatkailijoita sekä aikaisempia viinimatkailututkimuksia. Lopuksi esitellään työn toimeksiantaja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyt lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajan kansainvälisille asiakkaille, joiden yhteystiedot löytyivät yrityksen asiakasrekisteristä. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2015. Tutkimuksessa oli yhteensä 44 vastaajaa.
Tulokset olivat samansuuntaisia kuin aikaisemmat tutkimukset ja teoriat viinimatkailusta. Dolce & Gustoson tyypillisimmät matkailijat ovat 26-35-vuoden ikäisiä ja korkeasti koulutettuja. Langhen alueen tärkeimmät vetovoimatekijät ovat viini, ruoka ja maisemat. Dolce & Gustoson käytetyimmät palvelut ovat majoitus- ja ravintolapalvelut sekä viininmaistelut.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia esimerkiksi markkinoinnissaan. Tulosten perusteella esitetään myös kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Yritys voi esimerkiksi verkkosivuillaan tuoda enemmän esiin Langhen alueen tärkeitä vetovoimatekijöitä eli alueen viini- ja ruokakulttuuria sekä maisemia. Yritys voi myös lisätä verkkosivuilleen maininnan Unescon maailmanperintölistaan kuulumisesta. Yritys tarjoaa monia palveluja tällä hetkellä, mutta palvelutarjonta voi olla vieläkin monipuolisempi. Lisäksi yritys voi mainita alueen muista palveluista ja aktiviteeteista verkkosivuillaan.
Työn tietoperustassa käsitellään matkakohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä, kuten työntövoimatekijöitä, motivaatiotekijöitä ja vetovoimatekijöitä. Tämän jälkeen käsitellään viinimatkailua yleisesti ja viinimatkailijoita sekä aikaisempia viinimatkailututkimuksia. Lopuksi esitellään työn toimeksiantaja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyt lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajan kansainvälisille asiakkaille, joiden yhteystiedot löytyivät yrityksen asiakasrekisteristä. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2015. Tutkimuksessa oli yhteensä 44 vastaajaa.
Tulokset olivat samansuuntaisia kuin aikaisemmat tutkimukset ja teoriat viinimatkailusta. Dolce & Gustoson tyypillisimmät matkailijat ovat 26-35-vuoden ikäisiä ja korkeasti koulutettuja. Langhen alueen tärkeimmät vetovoimatekijät ovat viini, ruoka ja maisemat. Dolce & Gustoson käytetyimmät palvelut ovat majoitus- ja ravintolapalvelut sekä viininmaistelut.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia esimerkiksi markkinoinnissaan. Tulosten perusteella esitetään myös kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Yritys voi esimerkiksi verkkosivuillaan tuoda enemmän esiin Langhen alueen tärkeitä vetovoimatekijöitä eli alueen viini- ja ruokakulttuuria sekä maisemia. Yritys voi myös lisätä verkkosivuilleen maininnan Unescon maailmanperintölistaan kuulumisesta. Yritys tarjoaa monia palveluja tällä hetkellä, mutta palvelutarjonta voi olla vieläkin monipuolisempi. Lisäksi yritys voi mainita alueen muista palveluista ja aktiviteeteista verkkosivuillaan.