Tsimbalaa : Osallistavan lautapelin kehittäminen työvälineeksi
Arovaara, Sonja; Hiltunen, Heini; Härkönen, Taija (2015)
Arovaara, Sonja
Hiltunen, Heini
Härkönen, Taija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115334
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kehitettiin lautapeli nimeltään Tsimbalaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuopion Mäntyrinteen perhetukikeskuksen Touhula-osasto. Työvälineen tarkoitus on tukea lapsen osallisuutta ja auttaa haastattelemaan lasta erilaisissa toimintaympäristöissä. Työväline on kehitetty sosiaalialan työntekijöille. Lautapelin kolmena osa-alueina ovat toveri, tunne ja temppu. Osa-alueiden kysymysten ja tehtävien avulla osallistetaan ja kuullaan lasta.
Teoriaosuudessa käydään läpi lapsen osallisuutta ja vuorovaikutusta sekä lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä. Lapsi omaksuu sosiaalisia- ja tunnetaitoja vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Tarjoamalla lapselle vuorovaikutustilanteita pystytään lasta kuulemaan ja osallistuttamaan lastensuojelun päätöksentekoprosessissa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat 3−7-vuotiaat lapset sekä lastensuojelun työntekijät. Touhula testasi peliä sijoitettujen lasten kanssa. Testauksen yhteydessä kerättiin kyselylomakkeella työntekijöiden mielipiteitä työvälineen toimivuudesta. Lisäksi keskustelemalla työntekijöiden kanssa tarkennettiin osallisuuden ja vuorovaikutuksen toteutumista pelissä.
Kyselylomakkeella saatiin kahdeksan vastausta, jotka riittivät toteamaan työvälineen olevan toimiva haastattelumuoto. Työvälinettä käyttämällä työntekijät saavat uusia tietoja lapsesta ja lapsi saa äänensä kuuluviin. Vastauksissa korostui työntekijän vastuu, käyttääkö hän saamaansa tietoa lapsen hyväksi. Lautapelin tekijöillä on kaikki oikeudet peliin ja peliä tullaan kehittämään tulevaisuudessa. Pelin toimivuutta tutkitaan toisen opiskelijan toimesta opinnäytetyössään.
Teoriaosuudessa käydään läpi lapsen osallisuutta ja vuorovaikutusta sekä lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä. Lapsi omaksuu sosiaalisia- ja tunnetaitoja vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Tarjoamalla lapselle vuorovaikutustilanteita pystytään lasta kuulemaan ja osallistuttamaan lastensuojelun päätöksentekoprosessissa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat 3−7-vuotiaat lapset sekä lastensuojelun työntekijät. Touhula testasi peliä sijoitettujen lasten kanssa. Testauksen yhteydessä kerättiin kyselylomakkeella työntekijöiden mielipiteitä työvälineen toimivuudesta. Lisäksi keskustelemalla työntekijöiden kanssa tarkennettiin osallisuuden ja vuorovaikutuksen toteutumista pelissä.
Kyselylomakkeella saatiin kahdeksan vastausta, jotka riittivät toteamaan työvälineen olevan toimiva haastattelumuoto. Työvälinettä käyttämällä työntekijät saavat uusia tietoja lapsesta ja lapsi saa äänensä kuuluviin. Vastauksissa korostui työntekijän vastuu, käyttääkö hän saamaansa tietoa lapsen hyväksi. Lautapelin tekijöillä on kaikki oikeudet peliin ja peliä tullaan kehittämään tulevaisuudessa. Pelin toimivuutta tutkitaan toisen opiskelijan toimesta opinnäytetyössään.