Liikunta lasten sosiaalisten taitojen vahvistajana : innostusta ja uskallusta WAU!-kerhosta 2.–4.-luokkalaisille
Jaakkola, Hanna (2015)
Jaakkola, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215354
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan sosiaalisia taitoja vahvistava liikunnallinen toimintakokonaisuus. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyölleni ovat Liikkuva koulu -ohjelma ja WAU ry. Liikkuva koulu -ohjelma on toimeksiantaja opinnäytetyölleni ja WAU!-kerhoon toteutin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden. Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä aktiivisuutta lasten koulupäivään kehittämällä uusia toiminnallisia tapoja. Liikkuva koulu on valtakunnallinen ohjelma. WAU ry järjestää maksuttomia WAU!-liikuntakerhoja eri puolella suomea. WAU!-kerho on tarkoitettu erityisesti sellaisille lapsille, joilla ei ole muuta liikunta-harrastusta. Kohdekoulu, jonne toteutin liikuntatuokiot, kuuluu Liikkuva koulu -ohjelmaan.
Opinnäytetyöni viitekehyksenä toimivat psykomotoriikka ja sosiaaliset taidot. Liikuntatuokioiden harjoitukset perustuivat psykomotoriseen lähestymistapaan. Psykomotoriikka on soveltavaa liikuntaa, jossa painottuu lasten omaehtoinen tekeminen. Psykomotoriikan tavoitteena on vahvistaa lasten luottamusta omiin kykyihinsä ja tuottaa lapsille onnistumisen kokemuksia liikunnan avulla. Liikunta on hyvä työkalu sosiaalisten taitojen harjoitteluun sen monipuolisuuden ja liikuntapeleissä vaadittavien vuorovaikutustaitojen vuoksi. Sosiaalisten taitojen harjoittelu liikunnan avulla edellyttää sellaisia liikuntaleikkejä, joihin kaikilla on mahdollisuus osallistua, sekä luottamuksellista ja turvallista ilmapiiriä. Jos liikuntakasvatus perustuu vahvasti kilpailullisuuteen ja lasten keskinäiseen vertailuun, se ei edistä sosiaalisia taitoja.
Toteutin neljä liikuntatuokiota erääseen pääkaupunkiseudun WAU!-kerhoon. Kerho on suunnattu 2.–4.-luokkalaisille. Jokaiselle neljälle tuokiolle asetin sosiaalisia taitoja vahvistavia tavoitteita. Näiden tavoitteiden mukaisesti arvioin ja tarkkailin lasten sosiaalista käyttäytymistä. Liikuntatuokioiden sosiaalisia taitoja vahvistavat tavoitteet olivat sosiaalinen herkkyys, kyky luoda kontakteja ja olla yhteistyössä, suvaitsevaisuus ja toisten huomioonottaminen. Valitsin liikuntatuokioiden sosiaalisten taitojen harjoitteluun näitä tavoitteita tukevia liikuntaleikkejä ja –pelejä. Ohjasin liikuntatuokiot yhdessä WAU!-kerhon ohjaajan kanssa. Liikuntatuokioiden aikana lapset pääsivät harjoittelemaan sosiaalisia taitoja ja saivat onnistumisen kokemuksia. Liikuntatuokioissa jokainen lapsi sai toimia omalla tasollaan, eikä lapsia vertailtu keskenään. Opinnäytetyöni tuotti myös toimivan mallin, jonka avulla lasten sosiaalisia taitoja voidaan harjoituttaa.
Opinnäytetyöni viitekehyksenä toimivat psykomotoriikka ja sosiaaliset taidot. Liikuntatuokioiden harjoitukset perustuivat psykomotoriseen lähestymistapaan. Psykomotoriikka on soveltavaa liikuntaa, jossa painottuu lasten omaehtoinen tekeminen. Psykomotoriikan tavoitteena on vahvistaa lasten luottamusta omiin kykyihinsä ja tuottaa lapsille onnistumisen kokemuksia liikunnan avulla. Liikunta on hyvä työkalu sosiaalisten taitojen harjoitteluun sen monipuolisuuden ja liikuntapeleissä vaadittavien vuorovaikutustaitojen vuoksi. Sosiaalisten taitojen harjoittelu liikunnan avulla edellyttää sellaisia liikuntaleikkejä, joihin kaikilla on mahdollisuus osallistua, sekä luottamuksellista ja turvallista ilmapiiriä. Jos liikuntakasvatus perustuu vahvasti kilpailullisuuteen ja lasten keskinäiseen vertailuun, se ei edistä sosiaalisia taitoja.
Toteutin neljä liikuntatuokiota erääseen pääkaupunkiseudun WAU!-kerhoon. Kerho on suunnattu 2.–4.-luokkalaisille. Jokaiselle neljälle tuokiolle asetin sosiaalisia taitoja vahvistavia tavoitteita. Näiden tavoitteiden mukaisesti arvioin ja tarkkailin lasten sosiaalista käyttäytymistä. Liikuntatuokioiden sosiaalisia taitoja vahvistavat tavoitteet olivat sosiaalinen herkkyys, kyky luoda kontakteja ja olla yhteistyössä, suvaitsevaisuus ja toisten huomioonottaminen. Valitsin liikuntatuokioiden sosiaalisten taitojen harjoitteluun näitä tavoitteita tukevia liikuntaleikkejä ja –pelejä. Ohjasin liikuntatuokiot yhdessä WAU!-kerhon ohjaajan kanssa. Liikuntatuokioiden aikana lapset pääsivät harjoittelemaan sosiaalisia taitoja ja saivat onnistumisen kokemuksia. Liikuntatuokioissa jokainen lapsi sai toimia omalla tasollaan, eikä lapsia vertailtu keskenään. Opinnäytetyöni tuotti myös toimivan mallin, jonka avulla lasten sosiaalisia taitoja voidaan harjoituttaa.