Osallistava vapaaehtoistoiminta pojille : mielen hyvinvoinnin vahvistaminen
Pirinen, Eetu (2015)
Pirinen, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115337
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tavoittaa ja aktivoida poikia vapaaehtoistoimijoiksi sekä kehittää samalla heidän mielenterveystaitojaan. Yhteistyössä tässä opinnäytetyössä olivat nuorten mielenterveysseura Yeesi sekä Poikien Talo. Yeesistä oli lähtöisin opinnäytetyön aihe sekä mielenterveyteen liittyvä ajattelu ja Poikien Talo tarjosi toimintaympäristön sekä asiakkaat opinnäytetyölle. Työn tarkoituksena oli vahvistaa ja edistää osallistujien mielen hyvinvointia vapaaehtoistoimintaan osallistamalla.
Opinnäytetyö oli monimuotoinen ja se toteutettiin toiminnallisin menetelmin. Toiminnallisena menetelmänä oli osallistava suunnittelupaja, jossa Poikien Talon asiakkaat saivat suunnitella Poikien Talon kesätoimintaa ja halutessaan toteuttaa sitä kesällä 2015. Suunnittelupajaa toteutettiin edeltävänä keväänä kaikkiaan viisi kertaa ja niiden lisäksi oli aloitus- ja lopetuskerrat. Opinnäytetyöni rajautui käsittelemään kesätoiminnan suunnitteluvaiheen toteuttamista. Suunniteltu toiminta puolestaan toteutui Poikien Talon työntekijöiden ja mahdollisesti asiakkaiden toimesta. Opinnäytetyössä käydään läpi toiminnallisen toteutuksen eteneminen ja siihen liittyvät vaiheet. Ennen raportointia esitellään teemat, joita opinnäytetyö käsitteli sekä teoriat, joita mukaillen toiminnallisuus toteutettiin.
Teemoina opinnäytetyössä olivat mielenterveyden vahvistaminen, sukupuolisensitiivisen toiminnan mahdollistaminen ja vapaaehtoistoiminnan hyödyntäminen toiminnassa. Teoreettisena viitekehyksenä toiminnallisessa osuudessa toimi sosiaalipedagoginen lähestyminen. Sieltä nousi erityisesti teorioina osallisuus, joka oli kantavana tekijänä läpi työn ja voimaantumisen teoria, jota osallisuuden myötä tavoiteltiin.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion eli suunnittelupajojen tuotoksena saatiin aikaan suunnitelma kesätoiminnasta, joka tuotettiin osallistamalla Poikien Talon asiakkaita. Toteutus loi myös eräänlaisen vapaaehtoistoimintaan osallistavan toimintamallin. Malli on sovellettavissa sekä kehitettävissä tarkoituksen ja asiakasryhmän mukaan muissakin tapauksissa. Osallistujilta saadun palautteen ja oman havainnoinnin perusteella toiminnalla oli tavoitteiden mukaista vaikutusta, joten valittu menetelmä tuki opinnäytetyön tarkoitusta.
Opinnäytetyö oli monimuotoinen ja se toteutettiin toiminnallisin menetelmin. Toiminnallisena menetelmänä oli osallistava suunnittelupaja, jossa Poikien Talon asiakkaat saivat suunnitella Poikien Talon kesätoimintaa ja halutessaan toteuttaa sitä kesällä 2015. Suunnittelupajaa toteutettiin edeltävänä keväänä kaikkiaan viisi kertaa ja niiden lisäksi oli aloitus- ja lopetuskerrat. Opinnäytetyöni rajautui käsittelemään kesätoiminnan suunnitteluvaiheen toteuttamista. Suunniteltu toiminta puolestaan toteutui Poikien Talon työntekijöiden ja mahdollisesti asiakkaiden toimesta. Opinnäytetyössä käydään läpi toiminnallisen toteutuksen eteneminen ja siihen liittyvät vaiheet. Ennen raportointia esitellään teemat, joita opinnäytetyö käsitteli sekä teoriat, joita mukaillen toiminnallisuus toteutettiin.
Teemoina opinnäytetyössä olivat mielenterveyden vahvistaminen, sukupuolisensitiivisen toiminnan mahdollistaminen ja vapaaehtoistoiminnan hyödyntäminen toiminnassa. Teoreettisena viitekehyksenä toiminnallisessa osuudessa toimi sosiaalipedagoginen lähestyminen. Sieltä nousi erityisesti teorioina osallisuus, joka oli kantavana tekijänä läpi työn ja voimaantumisen teoria, jota osallisuuden myötä tavoiteltiin.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion eli suunnittelupajojen tuotoksena saatiin aikaan suunnitelma kesätoiminnasta, joka tuotettiin osallistamalla Poikien Talon asiakkaita. Toteutus loi myös eräänlaisen vapaaehtoistoimintaan osallistavan toimintamallin. Malli on sovellettavissa sekä kehitettävissä tarkoituksen ja asiakasryhmän mukaan muissakin tapauksissa. Osallistujilta saadun palautteen ja oman havainnoinnin perusteella toiminnalla oli tavoitteiden mukaista vaikutusta, joten valittu menetelmä tuki opinnäytetyön tarkoitusta.