"Sinä pilkkasit, estelit, kun halusin vaan lentää" : Nuorten käsityksiä parisuhdeväkivallasta ja nuorten kehittämisideoita parisuhdeväkivaltavalistukseen koulussa
Björnman, Jenni; Tarkkinen, Saara (2015)
Björnman, Jenni
Tarkkinen, Saara
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten käsityksiä parisuhdeväkivallasta, mistä nuoret ovat saaneet tietoa parisuhdeväkivallasta ja millaisia kehittämisajatuksia nuorilla on parisuhdeväkivaltavalistukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten parisuhdeväkivaltatietämyksestä, jota terveydenhoitaja voi hyödyntää valistustyössään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineiston keruu toteutettiin avoimena kyselynä. Kyselyyn osallistui kaksikymmentä lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijaa yhdestä Kokkolan lukiosta. Tiedonantajista yksitoista oli naisia ja yhdeksän miehiä. Avoimen kyselyn vastaukset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Nuoret kokivat parisuhdeväkivallan olevan lähinnä fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa. Esille nousivat fyysisen ja psyykkisen väkivallan teot ja niistä aiheutuvat seuraukset. Muutamassa vastauksessa mainittiin sosiaalinen ja seksuaalinen parisuhdeväkivalta. Parisuhdeväkivaltaan liittyvää tietoa nuoret olivat saaneet pääasiassa koulusta ja internetistä. Myös sosiaalisella verkostolla koettiin olevan vaikutusta parisuhdeväkivaltatietämykseen. Opiskelijaterveydenhoitajalta nuoret toivoivat saavansa enemmän tietoa parisuhdeväkivallasta, tukea tilanteessa ja tietoa, mistä apua saa tarvittaessa. Nuorten mielestä parisuhdeväkivallasta tulisi puhua enemmän. Parisuhdeväkivaltaa koskevat kampanjat sekä konkreettiset tarinat ja kertomukset koettiin toimivina valistusmenetelminä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää parisuhdeväkivaltavalistustyössä kouluissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineiston keruu toteutettiin avoimena kyselynä. Kyselyyn osallistui kaksikymmentä lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijaa yhdestä Kokkolan lukiosta. Tiedonantajista yksitoista oli naisia ja yhdeksän miehiä. Avoimen kyselyn vastaukset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Nuoret kokivat parisuhdeväkivallan olevan lähinnä fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa. Esille nousivat fyysisen ja psyykkisen väkivallan teot ja niistä aiheutuvat seuraukset. Muutamassa vastauksessa mainittiin sosiaalinen ja seksuaalinen parisuhdeväkivalta. Parisuhdeväkivaltaan liittyvää tietoa nuoret olivat saaneet pääasiassa koulusta ja internetistä. Myös sosiaalisella verkostolla koettiin olevan vaikutusta parisuhdeväkivaltatietämykseen. Opiskelijaterveydenhoitajalta nuoret toivoivat saavansa enemmän tietoa parisuhdeväkivallasta, tukea tilanteessa ja tietoa, mistä apua saa tarvittaessa. Nuorten mielestä parisuhdeväkivallasta tulisi puhua enemmän. Parisuhdeväkivaltaa koskevat kampanjat sekä konkreettiset tarinat ja kertomukset koettiin toimivina valistusmenetelminä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää parisuhdeväkivaltavalistustyössä kouluissa.