Tarinankerronnan hyödyntäminen mainonnassa : Mainosvideot Room Escape Tampereelle
Pakkanen, Tiina (2015)
Pakkanen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515442
Tiivistelmä
Ajatus opinnäytetyön tekemisestä Room Escape Tampereelle syntyi oman pelikokemukseni jälkeen kiinnostuksesta huonepakopelien innovatiisivuutta ja suhteellisen uutta ilmiötä kohtaan Suomessa. Opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajan tarpeesta teettää yritykselle mainosvideoita, joista kuluttajat ja pelin kokeilijat saisivat tietää, mistä huonepakopeleissä on kysymys.
Toimeksiantajan tarpeen mukaisesti suunnittelimme ja toteutimme mainosvideot Room Escape Tampereen perustajan, Ville Salosen toiveiden mukaisesti. Videoiden tulisi herättää tunteita ja avartaa katsojalle, mitä pelihuoneessa oleminen käytännössä tarkoittaa, ja minkälainen pelitilanne on. Tarkoituksena oli myös esittää videolla pelissä usein esiintyviä tuntemuksia pelaajien keskuudessa. Videoissa käytettiin oikeita pelitilanteita aidon kokemuksen välittämiseksi.
Opinnäytetyön teorianäkökulma, tarinankerronta mainonnassa, syntyi halusta toteuttaa mieleenpainuva mainonnan työkalu. Työ toteutettiin projektityönä. Koska ajatuksena ei ollut varsinainen uusasiakashankinta, vaan pelin idean sisäistäminen videon avulla, minua kiinnosti enemmän se, millä keinoin mainonnasta saadaan onnistunutta. Tarinankerronnalla kuluttajaa puhutellaan tunnetasolla, ja sen avulla pyritään saavuttamaan reaktioita ja toimintaa.
Videot olivat toimeksiantajan, kuluttajien sekä oman arvioni mukaan onnistuneita ja videoiden toteuttaminen oli vaiheiltaan sujuvaa. Room Escape Tampere sai työkalun mainontaan, ja videot vapaaseen käyttöön mediakanaviinsa keväällä 2015. Videot ovat arkistoituna Tampereen Ammattikorkeakoulun pääkampuksen kirjastossa.
Toimeksiantajan tarpeen mukaisesti suunnittelimme ja toteutimme mainosvideot Room Escape Tampereen perustajan, Ville Salosen toiveiden mukaisesti. Videoiden tulisi herättää tunteita ja avartaa katsojalle, mitä pelihuoneessa oleminen käytännössä tarkoittaa, ja minkälainen pelitilanne on. Tarkoituksena oli myös esittää videolla pelissä usein esiintyviä tuntemuksia pelaajien keskuudessa. Videoissa käytettiin oikeita pelitilanteita aidon kokemuksen välittämiseksi.
Opinnäytetyön teorianäkökulma, tarinankerronta mainonnassa, syntyi halusta toteuttaa mieleenpainuva mainonnan työkalu. Työ toteutettiin projektityönä. Koska ajatuksena ei ollut varsinainen uusasiakashankinta, vaan pelin idean sisäistäminen videon avulla, minua kiinnosti enemmän se, millä keinoin mainonnasta saadaan onnistunutta. Tarinankerronnalla kuluttajaa puhutellaan tunnetasolla, ja sen avulla pyritään saavuttamaan reaktioita ja toimintaa.
Videot olivat toimeksiantajan, kuluttajien sekä oman arvioni mukaan onnistuneita ja videoiden toteuttaminen oli vaiheiltaan sujuvaa. Room Escape Tampere sai työkalun mainontaan, ja videot vapaaseen käyttöön mediakanaviinsa keväällä 2015. Videot ovat arkistoituna Tampereen Ammattikorkeakoulun pääkampuksen kirjastossa.