"Tänään olen villi ja vapaa!" : innovatiivisen draamaprosessin myötä syntynyt opas nuorten parissa toimiville ohjaajille
Istermaa, Minttu; Parikka, Noora (2015)
Istermaa, Minttu
Parikka, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115560
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin innovatiivisena draamaprosessina. Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Kiipulan ammattiopiston Lahden toimipaikka. Kohderyhmämme koostui kuudesta ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen AVA-luokan tytöstä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovatiivinen draamaprosessi. Tarkoituksena oli löytää, soveltaa ja kehittää draamallisia harjoitteita, joilla voidaan tukea kohderyhmämme itsetuntemuksen vahvistumista sekä voimavarojen löytymistä. Opinnäytetyömme punaisena lankana kulki kohderyhmän osallisuuden kokemusten mahdollistaminen ottamalla heidät tärkeäksi osaksi prosessia.
Tavoitteena oli kohderyhmän ääntä kuunnellen koostaa yhteisestä draamaprosessista opas nuorten parissa toimivien ohjaajien käyttöön. Innostaaksemme kohderyhmän tyttöjä vaikuttamaan oppaan sisältöön tavoitteenamme oli luoda useita erilaisia, luovia palautteenantomenetelmiä. Tarkoituksenamme oli osallisuuden keinoin tuottaa toimeksiantajalähtöinen opas, joka madaltaisi ohjaajien kynnystä käyttää draamallisia menetelmiä työssään.
Toiminnallisesta toteutuksesta saadun palautteen sekä omien havaintojemme perusteella voimme todeta prosessin onnistuneen yli odotusten. Draama osoittautui erittäin tarkoituksenmukaiseksi menetelmäksi suhteessa opinnäytetyön tavoitteisiin. Kohderyhmältä saadusta palautteesta nousi esille tyttöjen rohkaistuminen itseilmaisussa sekä voimavarojen näkyväksi tuleminen subjektiivisella tasolla.
Innovatiivisen draamaprosessin tuotoksena syntyi sähköinen opas Kiipulan henkilökunnan käyttöön. Oppaaseen valikoitui kohderyhmän palautetta kuunnellen neljätoista draamallista ja voimavaralähtöistä harjoitetta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovatiivinen draamaprosessi. Tarkoituksena oli löytää, soveltaa ja kehittää draamallisia harjoitteita, joilla voidaan tukea kohderyhmämme itsetuntemuksen vahvistumista sekä voimavarojen löytymistä. Opinnäytetyömme punaisena lankana kulki kohderyhmän osallisuuden kokemusten mahdollistaminen ottamalla heidät tärkeäksi osaksi prosessia.
Tavoitteena oli kohderyhmän ääntä kuunnellen koostaa yhteisestä draamaprosessista opas nuorten parissa toimivien ohjaajien käyttöön. Innostaaksemme kohderyhmän tyttöjä vaikuttamaan oppaan sisältöön tavoitteenamme oli luoda useita erilaisia, luovia palautteenantomenetelmiä. Tarkoituksenamme oli osallisuuden keinoin tuottaa toimeksiantajalähtöinen opas, joka madaltaisi ohjaajien kynnystä käyttää draamallisia menetelmiä työssään.
Toiminnallisesta toteutuksesta saadun palautteen sekä omien havaintojemme perusteella voimme todeta prosessin onnistuneen yli odotusten. Draama osoittautui erittäin tarkoituksenmukaiseksi menetelmäksi suhteessa opinnäytetyön tavoitteisiin. Kohderyhmältä saadusta palautteesta nousi esille tyttöjen rohkaistuminen itseilmaisussa sekä voimavarojen näkyväksi tuleminen subjektiivisella tasolla.
Innovatiivisen draamaprosessin tuotoksena syntyi sähköinen opas Kiipulan henkilökunnan käyttöön. Oppaaseen valikoitui kohderyhmän palautetta kuunnellen neljätoista draamallista ja voimavaralähtöistä harjoitetta.