Kiusaamiseen puuttuminen on jokaisen tehtävä! : Koulukiusaaminen toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
Väisänen, Elina (2015)
Väisänen, Elina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Hyria Koulutus Oy. Hyria on toisen asteen ammatillinen oppilaitos, mikä toimii Hyvinkäällä ja Riihimäellä. Hyrian opiskelijat ovat pääsääntöisesti juuri peruskoulunsa päättäneitä nuoria.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää kiusaamisen ilmiön määrää Hyriassa ja etenkin sosiaali-ja terveysalan opiskelijoiden keskuudessa. Koulukiusaamista on tutkittu paljon peruskouluikäisten lasten ja nuorten osalta, mutta ammatillisten oppilaitoksen opiskelijoiden osalta varsin vähän.
Opiskelijamme ovat vastanneet vuosittain Jyväskylän yliopiston tuottamiin sähköisiin koulukiusaamiskyselyihin, joiden vastaukset olen analysoinut opinnäytetyössäni. Kyselyjen yhteenvedossa ja analysoinnissa olen käyttänyt kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tarkoitus on tuoda esiin kiusaamisen ilmiön yleisyyttä; kuinka paljon Hyriassa määrällisesti lähihoitajaopiskelijoiden keskuudessa tapahtuu kiusaamista; kuinka moni kokee tulleensa kiusatuksi, kuinka moni on havainnut kiusaamista, kuinka moni on kiusannut, kuinka moni on puuttunut kiusaamiseen, minkälaisia kiusaamisenmuotoja käytetään ja ovatko opettajat puuttuneet kiusaamiseen. Vertaan myös tuloksia koko Hyrian opiskelijoiden vastauksiin.
Lisäksi kehittämistehtäväni oli luoda Hyrian sosiaali- ja terveysalan osastolle asiakaslähtöinen kiusaamiseen puuttumisen toimintamalli. Toimintamallin luomisessa olen käyttänyt avukseni Hyrian opiskelijahuoltosuunnitelmaa, aiheen tietoperustaa, henkilöstön toiveita sekä opiskelijoiden mielipiteitä. Tässä osassa työtä käytän kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tuloksena olen tehnyt selkeän ja tiivistetyn ”Kiusaamiseen puuttuminen on jokaisen tehtävä!”- tietoiskun, mikä tulee oppimateriaaliksi osastollemme ja koko oppilaitokseen. Hyriasta ei ole aikaisemmin löytynyt oppimate-riaalia kiusaamisesta.
Opinnäytetyössäni avaan kiusaamisen ilmiön ja kiusaamiseen puuttumisen tietoperustaa sekä turvallisen ryhmän merkitystä oppimiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteet ovat täyttyneet, kun tietoisuus kiusaamisesta on lisääntynyt työpaikallani, työ on antanut konkreettisia työkaluja henkilöstölle ja opiskelijoiden näkökulma on huomioitu.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää kiusaamisen ilmiön määrää Hyriassa ja etenkin sosiaali-ja terveysalan opiskelijoiden keskuudessa. Koulukiusaamista on tutkittu paljon peruskouluikäisten lasten ja nuorten osalta, mutta ammatillisten oppilaitoksen opiskelijoiden osalta varsin vähän.
Opiskelijamme ovat vastanneet vuosittain Jyväskylän yliopiston tuottamiin sähköisiin koulukiusaamiskyselyihin, joiden vastaukset olen analysoinut opinnäytetyössäni. Kyselyjen yhteenvedossa ja analysoinnissa olen käyttänyt kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tarkoitus on tuoda esiin kiusaamisen ilmiön yleisyyttä; kuinka paljon Hyriassa määrällisesti lähihoitajaopiskelijoiden keskuudessa tapahtuu kiusaamista; kuinka moni kokee tulleensa kiusatuksi, kuinka moni on havainnut kiusaamista, kuinka moni on kiusannut, kuinka moni on puuttunut kiusaamiseen, minkälaisia kiusaamisenmuotoja käytetään ja ovatko opettajat puuttuneet kiusaamiseen. Vertaan myös tuloksia koko Hyrian opiskelijoiden vastauksiin.
Lisäksi kehittämistehtäväni oli luoda Hyrian sosiaali- ja terveysalan osastolle asiakaslähtöinen kiusaamiseen puuttumisen toimintamalli. Toimintamallin luomisessa olen käyttänyt avukseni Hyrian opiskelijahuoltosuunnitelmaa, aiheen tietoperustaa, henkilöstön toiveita sekä opiskelijoiden mielipiteitä. Tässä osassa työtä käytän kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tuloksena olen tehnyt selkeän ja tiivistetyn ”Kiusaamiseen puuttuminen on jokaisen tehtävä!”- tietoiskun, mikä tulee oppimateriaaliksi osastollemme ja koko oppilaitokseen. Hyriasta ei ole aikaisemmin löytynyt oppimate-riaalia kiusaamisesta.
Opinnäytetyössäni avaan kiusaamisen ilmiön ja kiusaamiseen puuttumisen tietoperustaa sekä turvallisen ryhmän merkitystä oppimiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteet ovat täyttyneet, kun tietoisuus kiusaamisesta on lisääntynyt työpaikallani, työ on antanut konkreettisia työkaluja henkilöstölle ja opiskelijoiden näkökulma on huomioitu.