Asiakasympäristövalvonnan automatisointi : asiakasohjelmisto ja tietokanta
Saari, Tomi (2015)
Saari, Tomi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915514
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin päivittäisvalvontarutiinien automatisointia. Päivittäisvalvontarutiinit ovat asiakkaan ympäristöön sovitettuja toimenpiteitä, joiden avulla varmistetaan tietovaraston latauksiin liittyvien toimintojen onnistunutta suoritusta. Nämä toimenpiteet vievät aikaa päivittäisvalvontarutiineja suorittavilta henkilöiltä. Prosessin automatisointi vapauttaisi valvonnan suorittavat henkilöt muihin tehtäviin ja auttaa reagoimaan mahdollisiin ongelmatilanteisiin nopeammin.
Työ toteutettiin CGI Suomi Oy:n Lahden-toimipisteelle. CGI, eli Consultants to Government and Industry, on yksi maailman suurimmista IT-palvelualan yrityksistä, jolla on maailmanlaajuisesti 68 000 asiantuntijaa 40:ssä eri maassa erilaisissa työtehtävissä. Suomessa työntekijöitä on noin 3000. CGI Oy:n tarjoamia palveluita ovat esimerkiksi IT-infrastruktuuripalvelut, konsultointi, liiketoimintaprosessien hallinta, liiketoimintaratkaisut, sovellushallinta ja ulkoistuspalvelut.
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin asiakkaan ympäristöön tuleva asiakassovellus, joka kerää päivittäisvalvontarutiinien suoritukseen tarvittavia tietoja. Asiakassovelluksen tarkoituksena on vähentää manuaalista työtä, ohjelmiston suorittamien rutiinien ansiosta. Kerätyt tiedot lähetetään eteenpäin tiedon analysointia ja historiointia varten. Työosuus toteutettiin käyttäen Microsoftin teknologioita.
Työ toteutettiin CGI Suomi Oy:n Lahden-toimipisteelle. CGI, eli Consultants to Government and Industry, on yksi maailman suurimmista IT-palvelualan yrityksistä, jolla on maailmanlaajuisesti 68 000 asiantuntijaa 40:ssä eri maassa erilaisissa työtehtävissä. Suomessa työntekijöitä on noin 3000. CGI Oy:n tarjoamia palveluita ovat esimerkiksi IT-infrastruktuuripalvelut, konsultointi, liiketoimintaprosessien hallinta, liiketoimintaratkaisut, sovellushallinta ja ulkoistuspalvelut.
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin asiakkaan ympäristöön tuleva asiakassovellus, joka kerää päivittäisvalvontarutiinien suoritukseen tarvittavia tietoja. Asiakassovelluksen tarkoituksena on vähentää manuaalista työtä, ohjelmiston suorittamien rutiinien ansiosta. Kerätyt tiedot lähetetään eteenpäin tiedon analysointia ja historiointia varten. Työosuus toteutettiin käyttäen Microsoftin teknologioita.