Kuvapäiväkirja-menetelmä kaksi- ja monikielisten lasten kielen kehityksen tukena päiväkodissa
Mertsalmi, Meeri (2015)
Mertsalmi, Meeri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115580
Tiivistelmä
Mertsalmi, Meeri. Kuvapäiväkirja-menetelmä kaksi- ja monikielisten lasten kielen kehityksen tukena päiväkodissa. Helsinki, syksy 2015. 68 sivua ja 9 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa espoolaisen päiväkodin henkilökunnalle menetelmä kaksi- ja monikielisten lasten kielen kehityksen tukemiseksi. Toiminnallisuus toteutettiin yhdessä päiväkodin ryhmässä. Opinnäytteen tarkoituksena oli tuottaa menetelmä kielen kehityksen tukemiseen.
Tavoitteena oli tukea kaksi- ja monikielisten lasten kielellistä kehitystä kuvapäiväkirja-menetelmän avulla. Tavoitteena oli myös kuvapäiväkirjan avulla vahvistaa kasvatuskumppanuutta, sekä antaa tukea vanhemmuuteen. Tavoitteena oli myös kokeilla menetelmän toimivuus yhden päiväkodin ryhmän kanssa.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Kuvapäiväkirja menetelmänä testattiin keväällä 2015. Menetelmän toimivuutta arvioitiin lasten, henkilökunnan ja vanhempien palautteen avulla. Palautteella haluttiin selvittää menetelmän käytettävyys päiväkodissa, lasten viihtyminen menetelmän parissa ja vanhempien mielipide menetelmästä ja käyttämisestä. Toiminnallinen osuus kesti neljä viikkoa ja neljä tuokiota päiväkodin yhdessä ryhmässä.
Kuvapäiväkirja todettiin ryhmässä toimivaksi ja helpoksi menetelmäksi. Lasten mielestä menetelmä oli miellyttävä. Henkilökunta koki menetelmän tukevan kielen kehitystä ja vahvistavan kasvatuskumppanuutta. Vanhemmat totesivat menetelmän tuovan mukavia yhteisiä hetkiä lapsen kanssa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kaksikielisyys, monikielisyys, lapset, suomi toisena kielenä, opetus, kielellinen kehitys, tukeminen, produktio
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa espoolaisen päiväkodin henkilökunnalle menetelmä kaksi- ja monikielisten lasten kielen kehityksen tukemiseksi. Toiminnallisuus toteutettiin yhdessä päiväkodin ryhmässä. Opinnäytteen tarkoituksena oli tuottaa menetelmä kielen kehityksen tukemiseen.
Tavoitteena oli tukea kaksi- ja monikielisten lasten kielellistä kehitystä kuvapäiväkirja-menetelmän avulla. Tavoitteena oli myös kuvapäiväkirjan avulla vahvistaa kasvatuskumppanuutta, sekä antaa tukea vanhemmuuteen. Tavoitteena oli myös kokeilla menetelmän toimivuus yhden päiväkodin ryhmän kanssa.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Kuvapäiväkirja menetelmänä testattiin keväällä 2015. Menetelmän toimivuutta arvioitiin lasten, henkilökunnan ja vanhempien palautteen avulla. Palautteella haluttiin selvittää menetelmän käytettävyys päiväkodissa, lasten viihtyminen menetelmän parissa ja vanhempien mielipide menetelmästä ja käyttämisestä. Toiminnallinen osuus kesti neljä viikkoa ja neljä tuokiota päiväkodin yhdessä ryhmässä.
Kuvapäiväkirja todettiin ryhmässä toimivaksi ja helpoksi menetelmäksi. Lasten mielestä menetelmä oli miellyttävä. Henkilökunta koki menetelmän tukevan kielen kehitystä ja vahvistavan kasvatuskumppanuutta. Vanhemmat totesivat menetelmän tuovan mukavia yhteisiä hetkiä lapsen kanssa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kaksikielisyys, monikielisyys, lapset, suomi toisena kielenä, opetus, kielellinen kehitys, tukeminen, produktio