Laadunhallintaan kohdistuvat vaikutukset ISO 9001-standardia käytettäessä
Hintikka, Leo (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hintikka, Leo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815251
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Procofin Oy:lle osana heidän SFS-EN ISO 9001 mukaisen laatujärjestelmän käyttöönottoa ja laatusertifikaatin hankkimista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ISO 9001 -standardin asettamia vaatimuksia laadunhallintajärjestelmän rakentamiselle ja luoda Procofin Oy:n hankkeiden prosessien kuvaus.
Procofin Oy on vuonna 2006 perustettu rakennusalan asiantuntijayritys, joka tuottaa rakennuttamisen ja arkkitehtisuunnittelun palveluita yhdessä ja erikseen. Rakennuttamispalveluihin sisältyvät muun muassa hankkeen esiselvitykset, tarpeiden ja kustannusten määritys, suunnittelun ohjaaminen, toteutuksen valvonta ja käyttöönotto sekä takuuaikaisten tehtävien suorittaminen.
Teoriaosuudessa käsitellään laatua, laadunhallintaa ja laadunhallinnan järjestelmiä ja menetelmiä yleisellä tasolla, sekä SFS-EN ISO 9001 standardia ja laatusertifikaatin hankintapro-sessia. Teoriaosuudessa käsitellään myös rakennushankkeen vaiheet ja osapuolet, jotta Procofin Oy:n toimintajärjestelmän ja -menetelmien selittäminen on yksiselitteisempää ja selkeämpää. Rakennushankkeen vaiheet ja osapuolet käsiteltiin myös, koska ne toimivat opinnäytetyössä luodun prosessikaavion pohjana.
Opinnäytetyön tutkimuspuolessa käsitellään Procofin Oy:n toimintamenetelmien ja ISO 9001 -standardin käyttöönoton aiheuttamat toimenpiteet Procofin Oy:lle. Tutkimusosiossa pohditaan myös luodun prosessikaavion roolia osana yrityksen toimintaa ja standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää sekä prosessikaavion rakennetta ja sen luomista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että laadunhallintajärjestelmiä voidaan toteuttaa useilla tavoilla, joista ISO 9001 -standardin mukainen on vain yksi esimerkki näistä. Kaiken laadunhallinnan takana on yrityksen yhtenäinen tavoite laatuun ja järkevä laatupolitiikka.
Procofin Oy on vuonna 2006 perustettu rakennusalan asiantuntijayritys, joka tuottaa rakennuttamisen ja arkkitehtisuunnittelun palveluita yhdessä ja erikseen. Rakennuttamispalveluihin sisältyvät muun muassa hankkeen esiselvitykset, tarpeiden ja kustannusten määritys, suunnittelun ohjaaminen, toteutuksen valvonta ja käyttöönotto sekä takuuaikaisten tehtävien suorittaminen.
Teoriaosuudessa käsitellään laatua, laadunhallintaa ja laadunhallinnan järjestelmiä ja menetelmiä yleisellä tasolla, sekä SFS-EN ISO 9001 standardia ja laatusertifikaatin hankintapro-sessia. Teoriaosuudessa käsitellään myös rakennushankkeen vaiheet ja osapuolet, jotta Procofin Oy:n toimintajärjestelmän ja -menetelmien selittäminen on yksiselitteisempää ja selkeämpää. Rakennushankkeen vaiheet ja osapuolet käsiteltiin myös, koska ne toimivat opinnäytetyössä luodun prosessikaavion pohjana.
Opinnäytetyön tutkimuspuolessa käsitellään Procofin Oy:n toimintamenetelmien ja ISO 9001 -standardin käyttöönoton aiheuttamat toimenpiteet Procofin Oy:lle. Tutkimusosiossa pohditaan myös luodun prosessikaavion roolia osana yrityksen toimintaa ja standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää sekä prosessikaavion rakennetta ja sen luomista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että laadunhallintajärjestelmiä voidaan toteuttaa useilla tavoilla, joista ISO 9001 -standardin mukainen on vain yksi esimerkki näistä. Kaiken laadunhallinnan takana on yrityksen yhtenäinen tavoite laatuun ja järkevä laatupolitiikka.