Affärsplan för en second hand barnbeklädnads butik
Vanamo, Stella (2015)
Vanamo, Stella
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315649
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att skriva en affärsplan för en second hand butik för barnklä-der i södra Helsingfors. Arbetet skall beskriva de olika delarna av en affärsplan. Affärs-planen skall beskriva hur företaget har tänkt differentiera sig på marknaden. Arbetet kommer dessutom att innehålla en budget och lönsamhetsberäkning. Kostnaderna för en affärslokal i centrum av Helsingfors är höga. Frågor som arbetet ger svar på är: Är det lönsamt med en second hand butik i detta område? Vilka är de potentiella kunderna? Varför skall kunderna välja butiken framom konkurrenterna? Hur ser marknadsföringsplanen ut och hur skall försäljningen och marknadsföringen verkställas?
Arbetet kommer inte att behandla alla praktiska arrangemang som bör tas i beaktande då man grundar ett företag. Arbetet är avgränsat till att fokusera på hur butiken kan differentiera sig på marknaden för att skapa konkurrensfördelar.
Metoden som valts för arbetet är praktikfallsmetoden och litteraturstudier. För att lära mer om marknaden och konkurrenterna görs en konkurrentanalys med hjälp av observation. Observationen ger värdefulla idéer för hur företaget kan organisera sin verksamhet och skapa konkurrensfördelar. Budgeten består främst av uppskattade kostnader. The purpose of this thesis is to write a business plan för a second hand clothes shop for children´s clothes situated in the southern parts of Helsinki. The work will describe the different phases of the business plan. This business plan will decribe how the company should differentiate its self on the market. The business plan will also include a budget with profitabilaty calculations. The cost of business premises in the center of Helsinki is high. Is it profitable to have a second hand clothes shop in this area? Who are the potenti-al customers? Why shold they choose this companys products over the competitors. What will the marketing strategy be and how should the marketing and sales be put into prectise?
This thesis will not take in consideration all of the practical arrengements involved when starting up a new business. The work has been narrowed down to focus on how the com-pany should differentiate itself to create a competitive advantage.
The method chosen for the work is case study and literature study. To gain information of the market and the competitors a competitive analyses is conducted by observation. The observation gives valuable information on how the company should organize its business and gain a competitive advantage. The budget consists of estimated costs.
Arbetet kommer inte att behandla alla praktiska arrangemang som bör tas i beaktande då man grundar ett företag. Arbetet är avgränsat till att fokusera på hur butiken kan differentiera sig på marknaden för att skapa konkurrensfördelar.
Metoden som valts för arbetet är praktikfallsmetoden och litteraturstudier. För att lära mer om marknaden och konkurrenterna görs en konkurrentanalys med hjälp av observation. Observationen ger värdefulla idéer för hur företaget kan organisera sin verksamhet och skapa konkurrensfördelar. Budgeten består främst av uppskattade kostnader.
This thesis will not take in consideration all of the practical arrengements involved when starting up a new business. The work has been narrowed down to focus on how the com-pany should differentiate itself to create a competitive advantage.
The method chosen for the work is case study and literature study. To gain information of the market and the competitors a competitive analyses is conducted by observation. The observation gives valuable information on how the company should organize its business and gain a competitive advantage. The budget consists of estimated costs.