Ratkaisukeskeinen työskentely ja johtaminen kotihoidossa
Mankki, Sari (2015)
Mankki, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215628
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ratkaisukeskeistä johtamista ja työtapaa kotihoitokeskuksen käytännön työn näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä tietoa ratkaisukeskeisestä ajattelu- ja työtavasta kotihoitotyön arjessa. Opinnäytetyön tuloksellisena tavoitteena oli saada ratkaisukeskeisyys hyväk-sytyksi ja ottaa se osaksi käytännön tapaa toimia niin kotihoitotyössä kuin koti-hoitokeskusten johtamisessa.
Tässä tapaustutkimuksessa aineisto kerättiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveys-piirin (Eksote) kotihoitokeskuksen toimipaikassa työskenteleviltä kotihoidon työntekijöiltä Learning Cafe menetelmällä, johon osallistui kymmenen (N=61) toimipaikan kotihoidon työntekijää sekä ryhmähaastattelulla, johon osallistui viisi (N=9) toimipaikassa työskentelevää sairaanhoitajaa ja toimipaikan esimies. Molemmat aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Saatujen tulosten perusteella on tiimillä keskeinen rooli ratkaisukeskeisessä työtavassa. Avoimesti keskusteleva tiimikulttuuri tukee ratkaisukeskeisyyttä sekä onnistumisia kotihoitotyön käytännössä ja tuo vahvuutta työyhteisöön. Jaksamista edistäviä tekijöitä ovat hyvä tiimihenki ja työrauha. Työn iloa lisää-vät käytännön työn osaamisen kehittäminen, toimivat työmenetelmät, luotta-mus ja työyhteisön vahvuuksien huomiointi
Ratkaisukeskeinen johtaminen ilmenee sekä inhimillisenä että valmentavana johtamisena, esimies-alaistaitona, luottamuksen ylläpitona ja dialogisena työ-tapana. Kotihoitotyön arjessa negatiivisia tunteita koettiin kotihoitoasiakkaan kotiutumisen yhteydessä. Haasteet turvallisen kotiutumisen näkökulmasta liit-tyvät asiakaslähtöisyyteen ja luottamuskysymyksiin. Positiivisia tunteita herätti ne tilanteet joissa työn tekemiseen oli saatu riittävästi aikaa ja työn tekemisen kautta oli saatu työvoittoja.
Ratkaisukeskeistä työskentelyä ja johtamista voitaisiin jatkossa käyttää kehit-tämisen tukena kotihoitotyössä.
Tässä tapaustutkimuksessa aineisto kerättiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveys-piirin (Eksote) kotihoitokeskuksen toimipaikassa työskenteleviltä kotihoidon työntekijöiltä Learning Cafe menetelmällä, johon osallistui kymmenen (N=61) toimipaikan kotihoidon työntekijää sekä ryhmähaastattelulla, johon osallistui viisi (N=9) toimipaikassa työskentelevää sairaanhoitajaa ja toimipaikan esimies. Molemmat aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Saatujen tulosten perusteella on tiimillä keskeinen rooli ratkaisukeskeisessä työtavassa. Avoimesti keskusteleva tiimikulttuuri tukee ratkaisukeskeisyyttä sekä onnistumisia kotihoitotyön käytännössä ja tuo vahvuutta työyhteisöön. Jaksamista edistäviä tekijöitä ovat hyvä tiimihenki ja työrauha. Työn iloa lisää-vät käytännön työn osaamisen kehittäminen, toimivat työmenetelmät, luotta-mus ja työyhteisön vahvuuksien huomiointi
Ratkaisukeskeinen johtaminen ilmenee sekä inhimillisenä että valmentavana johtamisena, esimies-alaistaitona, luottamuksen ylläpitona ja dialogisena työ-tapana. Kotihoitotyön arjessa negatiivisia tunteita koettiin kotihoitoasiakkaan kotiutumisen yhteydessä. Haasteet turvallisen kotiutumisen näkökulmasta liit-tyvät asiakaslähtöisyyteen ja luottamuskysymyksiin. Positiivisia tunteita herätti ne tilanteet joissa työn tekemiseen oli saatu riittävästi aikaa ja työn tekemisen kautta oli saatu työvoittoja.
Ratkaisukeskeistä työskentelyä ja johtamista voitaisiin jatkossa käyttää kehit-tämisen tukena kotihoitotyössä.