Kuulovammainen lapsi päiväkodissa : Ulkopuolinen vai tasavertainen ryhmän jäsen?
Tala, Talvikki (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615707
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kuulovammaisuutta päiväkodissa. Tavoitteenani oli selvittää, miten kuulovammaisen lapsen erityistuki rakentuu päiväkodissa ja miten kuulovammaisen lapsen integraatio päiväkotiryhmään toteutuu. Tarkastelin myös, miten yhteistyö toimii kuulovammaisen lapsen perheen ja päiväkodin välillä. Näistä muodostuu myös opinnäytetyön tutkimuskysymykset: Miten kuulovammaisen lapsen erityistuki rakentuu päiväkodissa? Miten kuulovammaisen lapsen integraatio päiväkotiryhmään toteutuu? Miten yhteistyö toimii kuulovammaisen lapsen perheen ja päiväkodin välillä?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelin kuulovammaisuutta, kuulovammaisen lapsen integraation toteutumisen edellytyksiä, päivähoidon henkilökunnan roolia vuorovaikutuksen, kommunikaation edistäjänä ja tukijana sekä toiminnan suunnittelijana ja arvioijana. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä kasvatuskumppanuussuhde ja sen luominen on osa teoriaosuutta. Opinnäytetyö on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, jotka tein kolmessa eri päiväkodissa lastentarhanopettajille. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Haastatteluiden tulosten perusteella kuulovammaisen lapsen, tässä tapauksessa sisäkorvaistutetta käyttävän, integrointi päiväkotiin on kaikin puolin onnistunutta ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sujuu hyvin. Tuloksista selviää paljon hyviä arvokkaita lastentarhanopettajan näkemyksiä kuulovammaisen lapsen kokonaisvaltaisesta tukemisesta. Vuorovaikutussuhteiden ja kommunikaation tukemisesta lasten oman aktiivisuuden ja omatoimisuuden ansiosta ei tähän opinnäytetyöhön ehkä saatu riittävästi vastauksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelin kuulovammaisuutta, kuulovammaisen lapsen integraation toteutumisen edellytyksiä, päivähoidon henkilökunnan roolia vuorovaikutuksen, kommunikaation edistäjänä ja tukijana sekä toiminnan suunnittelijana ja arvioijana. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä kasvatuskumppanuussuhde ja sen luominen on osa teoriaosuutta. Opinnäytetyö on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, jotka tein kolmessa eri päiväkodissa lastentarhanopettajille. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Haastatteluiden tulosten perusteella kuulovammaisen lapsen, tässä tapauksessa sisäkorvaistutetta käyttävän, integrointi päiväkotiin on kaikin puolin onnistunutta ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sujuu hyvin. Tuloksista selviää paljon hyviä arvokkaita lastentarhanopettajan näkemyksiä kuulovammaisen lapsen kokonaisvaltaisesta tukemisesta. Vuorovaikutussuhteiden ja kommunikaation tukemisesta lasten oman aktiivisuuden ja omatoimisuuden ansiosta ei tähän opinnäytetyöhön ehkä saatu riittävästi vastauksia.