Markkinointiviestintäsuunnitelma Case: Hyvinkään Sahanmäen yritysalue ry
Varjonen, Heidi; Nuutinen, Sonja (2015)
Varjonen, Heidi
Nuutinen, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915511
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus yhdistykselle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hyvinkään Sahanmäen yritysalue ry:lle. Tarkoituksena oli suunnitella yhdistyksen käyttöön toimivia markkinoinnin ja viestinnän työkaluja, joita yhdistys voi käyttää esimerkiksi uusien jäsenien hankkimiseksi. Työn tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla on mahdollista saada näkyvyyttä ja tunnettavuutta yhdistykselle sekä Sahanmäen alueelle.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen. Työ pohjautui teemahaastatteluihin, joiden kohteena olivat Hyvinkään kaupungin yritysasiamies, Hyvinkään Sahanmäen yritysalue ry:n hallituksen jäsenet sekä Sahanmäen yritysalueella sijaitsevat tai alueesta kiinnostuneet toimijat. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia, jotka toteutettiin muun muassa Hyvinkään Sahanmäen yritysalue ry:n järjestämässä kehittämispäivässä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin SWOT-analyysiä sekä käsitekarttaa.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin ja viestinnän suunnittelusta, eri markkinointiviestin-täkanavista sekä strategian luomisesta. Työn teoriaosuus laadittiin hyödyntämällä monipuolisia lähteitä, kuten eri alan ammattikirjallisuutta sekä luotettavia internetjulkaisuja. Tarkoituksena oli koostaa yhteen mahdollisimman käyttökelpoista tietoa yhdistyksen käyttöön.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että Sahanmäen alueella ja yhdistyksen markkinointiviestinnässä oli paljon kehittämiskohteita. Teemahaastatteluiden ja havainnoinnin pohjalta suurimmat kehittämisalueet olivat esimerkiksi yhdistyksen mainonta, verkkosivut ja tehtävänjako organisaation sisällä. Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin tutkimuksen ja hankitun tiedon perusteella ratkaisemaan löydettyjä kehittämiskohteita. Päätavoitteena oli taata markkinointiviestintäsuunnitelman hyödyllisyys ja monipuolisuus. Tutkimuksen aikana selvisi mahdollisuus jatkotutkimuksille, kuten yhdistyk-sen tulosten seuranta jäsentyytyväisyyden ja tavoitteiden saavuttamisen suhteen. Markkinointiviestintäsuunnitelma voi soveltua myös muille samankaltaisessa tilanteessa oleville yhdistyksille, ja hyödyttää jäsenhankinnassa sekä tunnettavuuden kasvattamisessa.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen. Työ pohjautui teemahaastatteluihin, joiden kohteena olivat Hyvinkään kaupungin yritysasiamies, Hyvinkään Sahanmäen yritysalue ry:n hallituksen jäsenet sekä Sahanmäen yritysalueella sijaitsevat tai alueesta kiinnostuneet toimijat. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä havainnointia, jotka toteutettiin muun muassa Hyvinkään Sahanmäen yritysalue ry:n järjestämässä kehittämispäivässä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin SWOT-analyysiä sekä käsitekarttaa.
Teoreettinen viitekehys koostui markkinoinnin ja viestinnän suunnittelusta, eri markkinointiviestin-täkanavista sekä strategian luomisesta. Työn teoriaosuus laadittiin hyödyntämällä monipuolisia lähteitä, kuten eri alan ammattikirjallisuutta sekä luotettavia internetjulkaisuja. Tarkoituksena oli koostaa yhteen mahdollisimman käyttökelpoista tietoa yhdistyksen käyttöön.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että Sahanmäen alueella ja yhdistyksen markkinointiviestinnässä oli paljon kehittämiskohteita. Teemahaastatteluiden ja havainnoinnin pohjalta suurimmat kehittämisalueet olivat esimerkiksi yhdistyksen mainonta, verkkosivut ja tehtävänjako organisaation sisällä. Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin tutkimuksen ja hankitun tiedon perusteella ratkaisemaan löydettyjä kehittämiskohteita. Päätavoitteena oli taata markkinointiviestintäsuunnitelman hyödyllisyys ja monipuolisuus. Tutkimuksen aikana selvisi mahdollisuus jatkotutkimuksille, kuten yhdistyk-sen tulosten seuranta jäsentyytyväisyyden ja tavoitteiden saavuttamisen suhteen. Markkinointiviestintäsuunnitelma voi soveltua myös muille samankaltaisessa tilanteessa oleville yhdistyksille, ja hyödyttää jäsenhankinnassa sekä tunnettavuuden kasvattamisessa.