”Mä kuulin kun pilvet meni piiloon” : Mindfulness-harjoitusten käyttö päiväkodissa
Sainio, Merita; Vepsä, Sari (2015)
Sainio, Merita
Vepsä, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615716
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten mindfulness-harjoitukset soveltuvat päiväkodissa käytettäväksi. Opinnäytetyöhön sisältyi kuuden mindfulness-toimintakerran suunnittelu ja ohjaaminen Tampereen kaupungin päiväkodissa. Tuokiot pidettiin kahdeksalle 4–5-vuotiaalle lapselle, ja ryhmä pysyi samana koko toteutuksen ajan. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kahta havainnoimassa ollutta työntekijää ennen toimintaa ja sen jälkeen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että mindfulness-harjoitukset soveltuvat päiväkodissa käytettäväksi. Käytetyt harjoitukset sopivat hyvin 4–5-vuotiaille lapsille, kun harjoitusten teemana olivat eri aistit ja ne olivat leikillisiä. Sopiva ryhmäkoko olisi ollut enimmillään viisi lasta ja yhden tuokion kesto noin 20 minuuttia. Paras tapa toteuttaa mindfulness-menetelmää päiväkodissa olisivat pitkin päivää tehtävät pienet harjoitukset systemaattisen toimintatuokion sijaan.
Mindfulness-harjoitusten toteuttaminen voi tuoda monia hyötyjä niin lapsille kuin lapsiryhmällekin. Hyödyt eivät kuitenkaan vielä näkyneet pidettyjen tuokioiden jälkeen, sillä hyötyjen näkyminen vaatisi harjoitusten tekemistä säännöllisesti pidemmällä ajanjaksolla. Näitä hyötyjä olisivat kehontuntemuksen, tunnetaitojen, vuorovaikutustaitojen ja itsetuntemuksen lisääntyminen sekä stressin väheneminen. Etenkin itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen lisääntyminen auttaisi lasta selviämään ryhmässä vaikuttaen näin koko ryhmän toimivuuteen.
Nykyään monet päiväkotiympäristöt ovat kiireisiä, meluisia ja joskus rauhattomiakin. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että mindfulness-harjoitukset kannattaisi ottaa mukaan päiväkodin toimintaan, sillä ne antoivat mahdollisuuden rauhoittua ja keskittyä hektisen arjen keskellä. Tuloksia ei voi sellaisenaan siirtää johonkin toiseen päiväkotiryhmään käytettäväksi, mutta niiden pohjalta voidaan suunnitella toimintaa omalle ryhmälle sopivaksi.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että mindfulness-harjoitukset soveltuvat päiväkodissa käytettäväksi. Käytetyt harjoitukset sopivat hyvin 4–5-vuotiaille lapsille, kun harjoitusten teemana olivat eri aistit ja ne olivat leikillisiä. Sopiva ryhmäkoko olisi ollut enimmillään viisi lasta ja yhden tuokion kesto noin 20 minuuttia. Paras tapa toteuttaa mindfulness-menetelmää päiväkodissa olisivat pitkin päivää tehtävät pienet harjoitukset systemaattisen toimintatuokion sijaan.
Mindfulness-harjoitusten toteuttaminen voi tuoda monia hyötyjä niin lapsille kuin lapsiryhmällekin. Hyödyt eivät kuitenkaan vielä näkyneet pidettyjen tuokioiden jälkeen, sillä hyötyjen näkyminen vaatisi harjoitusten tekemistä säännöllisesti pidemmällä ajanjaksolla. Näitä hyötyjä olisivat kehontuntemuksen, tunnetaitojen, vuorovaikutustaitojen ja itsetuntemuksen lisääntyminen sekä stressin väheneminen. Etenkin itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen lisääntyminen auttaisi lasta selviämään ryhmässä vaikuttaen näin koko ryhmän toimivuuteen.
Nykyään monet päiväkotiympäristöt ovat kiireisiä, meluisia ja joskus rauhattomiakin. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että mindfulness-harjoitukset kannattaisi ottaa mukaan päiväkodin toimintaan, sillä ne antoivat mahdollisuuden rauhoittua ja keskittyä hektisen arjen keskellä. Tuloksia ei voi sellaisenaan siirtää johonkin toiseen päiväkotiryhmään käytettäväksi, mutta niiden pohjalta voidaan suunnitella toimintaa omalle ryhmälle sopivaksi.