Asiakaslähtöisyys mielenterveyskuntoutuksessa
Tuomi, Sini (2015)
Tuomi, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615729
Tiivistelmä
Tutkimuksen tausta ja tarkoitus: Asiakaslähtöisyys on tärkeää mielenterveystyössä ja se voi parantaa kuntoutumista. Asiakas, työntekijät ja koko organisaatio voivat hyötyä asiakaslähtöisestä toiminnasta. Asiakasta tulisi osallistaa, aktivoida ja vahvistaa. Palvelukokonaisuuksien tulisi palvella asiakasta yksilöllisin tarpein. Mielenterveyskuntoutusta tulisi kehittää asiakaslähtöisemmäksi; siten palveluista voitaisiin saada tehokkaampia, rakentavia, ennaltaehkäisevämpiä ja yksilöllisempiä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia asiakaslähtöisyyttä mielenterveyskuntoutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kerätyn tiedon avulla kehittää asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaiden kohtelua ja huomioimista. Varhainen ennaltaehkäisevä mielenterveystyö on tärkeää. Asiakaslähtöisellä toiminnalla voidaan edistää ongelmien varhaista huomioimista ja syrjäytymistä.
Tutkimusongelmat: 1. Mitä asiakaslähtöisyys on mielenterveyskuntoutuksessa? 2. Mitä positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia asiakaslähtöisellä toiminnalla on mielenterveyskuntoutuksessa? 3. Miksi asiakaslähtöisyyttä tulisi korostaa / Miksi ei tulisi korostaa?
Aineisto ja menetelmät: Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Valitsin työhöni kahdeksan tutkimusta, joiden pohjalta pyrin saamaan vastauksia tutkimusongelmiini. Tutkimuksia oli sekä ulkomaisia että suomalaisia. Lisäksi käytin muita materiaaleja työssäni, kuten lehtiartikkeleita ja tilastoja. Opinnäytetyöni tutkimukset ja materiaalit ovat suurimmalta osin kouluni Finna-tietokannoista.
Tutkimustulokset: Mielenterveyskuntoutujat ovat heikoimmassa asemassa silloin, kun vointi heittelehtii ja toimintakyky vaihtelee. Mielenterveyskuntoutuja ei aina kykene ottamaan aktiivista roolia ja päättämään asioistaan. Aktiivinen osallistuminen voi olla mahdollista muiden tukemana. Asiakaslähtöisyys parantaa mielenterveyskuntoutujan kuntoutumista ja asemaa. Asiakaslähtöisellä hoidolla ei kuitenkaan kaikissa tutkimuksissa ole todettu selkeätä vaikuttavuutta hoitotyytyväisyyteen tai laatuun. Asiakaslähtöisyyttä tarvitaan mielenterveyskuntoutuksessa ja sillä on moninaisia positiivisia vaikutuksia. Asiakaslähtöisyyden tiedostaminen on käytännössä tärkeää. Asiakaslähtöisyys on vaikeasti määriteltävissä ja sitä on hankala tutkia.
Johtopäätökset ja jatkotutkimusehdotukset: Mielenterveyskuntoutus on alue, jossa asiakaslähtöisyys on vaikeimmin toteutettavissa. Käytännöt ovat usein vieläkin asiantuntija- ja organisaatiolähtöisiä. Asiakaslähtöisen toiminnan toteuttaminen voi olla hyvin haastavaa. Asiakaslähtöisyys on hyvin moninainen käsite, jota on vaikea yksiselitteisesti tulkita. Lisää tutkimuksia tarvitaan asiakaslähtöisyyden esille tuomiseksi sekä käsitteen tarkemman määrittelyn vuoksi.
Tutkimusongelmat: 1. Mitä asiakaslähtöisyys on mielenterveyskuntoutuksessa? 2. Mitä positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia asiakaslähtöisellä toiminnalla on mielenterveyskuntoutuksessa? 3. Miksi asiakaslähtöisyyttä tulisi korostaa / Miksi ei tulisi korostaa?
Aineisto ja menetelmät: Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Valitsin työhöni kahdeksan tutkimusta, joiden pohjalta pyrin saamaan vastauksia tutkimusongelmiini. Tutkimuksia oli sekä ulkomaisia että suomalaisia. Lisäksi käytin muita materiaaleja työssäni, kuten lehtiartikkeleita ja tilastoja. Opinnäytetyöni tutkimukset ja materiaalit ovat suurimmalta osin kouluni Finna-tietokannoista.
Tutkimustulokset: Mielenterveyskuntoutujat ovat heikoimmassa asemassa silloin, kun vointi heittelehtii ja toimintakyky vaihtelee. Mielenterveyskuntoutuja ei aina kykene ottamaan aktiivista roolia ja päättämään asioistaan. Aktiivinen osallistuminen voi olla mahdollista muiden tukemana. Asiakaslähtöisyys parantaa mielenterveyskuntoutujan kuntoutumista ja asemaa. Asiakaslähtöisellä hoidolla ei kuitenkaan kaikissa tutkimuksissa ole todettu selkeätä vaikuttavuutta hoitotyytyväisyyteen tai laatuun. Asiakaslähtöisyyttä tarvitaan mielenterveyskuntoutuksessa ja sillä on moninaisia positiivisia vaikutuksia. Asiakaslähtöisyyden tiedostaminen on käytännössä tärkeää. Asiakaslähtöisyys on vaikeasti määriteltävissä ja sitä on hankala tutkia.
Johtopäätökset ja jatkotutkimusehdotukset: Mielenterveyskuntoutus on alue, jossa asiakaslähtöisyys on vaikeimmin toteutettavissa. Käytännöt ovat usein vieläkin asiantuntija- ja organisaatiolähtöisiä. Asiakaslähtöisen toiminnan toteuttaminen voi olla hyvin haastavaa. Asiakaslähtöisyys on hyvin moninainen käsite, jota on vaikea yksiselitteisesti tulkita. Lisää tutkimuksia tarvitaan asiakaslähtöisyyden esille tuomiseksi sekä käsitteen tarkemman määrittelyn vuoksi.