Palvelukeskusten rooli, tehtävät ja prosessien rajapinnat tilaaja–tuottaja-mallissa : Kehittämistoimenpiteitä johtamisen tueksi, case Tampereen kaupunki
Tapaninaho-Pitkänen, Heidi (2015)
Tapaninaho-Pitkänen, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715745
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää ja selkiyttää Tampereen kaupungin Hallintopalvelukeskuksen (HALO) ja Taloushallinnon palvelukeskuksen (Kipala) rooleja, tehtäviä ja prosessien rajapintoja. Tavoitteena oli myös löytää konkreettisia kehittämistoimenpiteitä johtamisen tueksi. Opinnäytteen toimeksiantajana toimi HALO.
Kehittämistehtävän teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin prosessijohtamista ja prosessien kehittämistä, strategista johtamista sekä julkista johtamista. Teoreettiseen viitekehykseen tuotiin myös kehittämistä tukevaa tietoa aiemmista tutkimuksista ja aineistoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä haastattelua.
Kehittämistehtävä osoitti, että toiminnan nykytilan suurimmat haasteet liittyivät roolien, tehtävien ja rajapintojen epäselvyyteen. Tulokset osoittivat myös, että nykyinen toimintamalli ja johtaminen eivät riittävästi tue palvelukeskusten ja konserniohjauksen toimintaa. Johtamiselle ja esimiestyölle asetettiin suuria odotuksia, johtamisen laatu tulisikin nähdä selkeänä menestystekijänä.
Kehittämistehtävässä tunnistettuja haasteita voidaan ratkaista kiinnittämällä huomiota johtamiseen kokonaisuutena, kokonaisuuden hallintaan sekä osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen. Toimintamallin kehittäminen on jo aloitettu. Muutosjohtaminen nivoo kehittämisen elementit yhteen, tavoitteiden saavuttamiseksi muutosjohtamista tulisikin hyödyntää laajasti kaikissa kehittämistoimenpiteissä.
Kehittämistehtävän teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin prosessijohtamista ja prosessien kehittämistä, strategista johtamista sekä julkista johtamista. Teoreettiseen viitekehykseen tuotiin myös kehittämistä tukevaa tietoa aiemmista tutkimuksista ja aineistoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä haastattelua.
Kehittämistehtävä osoitti, että toiminnan nykytilan suurimmat haasteet liittyivät roolien, tehtävien ja rajapintojen epäselvyyteen. Tulokset osoittivat myös, että nykyinen toimintamalli ja johtaminen eivät riittävästi tue palvelukeskusten ja konserniohjauksen toimintaa. Johtamiselle ja esimiestyölle asetettiin suuria odotuksia, johtamisen laatu tulisikin nähdä selkeänä menestystekijänä.
Kehittämistehtävässä tunnistettuja haasteita voidaan ratkaista kiinnittämällä huomiota johtamiseen kokonaisuutena, kokonaisuuden hallintaan sekä osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen. Toimintamallin kehittäminen on jo aloitettu. Muutosjohtaminen nivoo kehittämisen elementit yhteen, tavoitteiden saavuttamiseksi muutosjohtamista tulisikin hyödyntää laajasti kaikissa kehittämistoimenpiteissä.