Intranetin sisällöntuotto ja käyttöönotto : Scandinavian Outdoor Oy
Hietikko, Tiia (2015)
Hietikko, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215859
Tiivistelmä
Intranet on yksi tehokkaimmista sähköisen työyhteisöviestinnän välineistä. Sen avulla tieto on päivitettyä ja nopeasti saatavilla läpi organisaation. Tämän opinnäytetyön aiheena on intranetin sisällön tuottaminen ja sivuston käyttöönotto Scandinavian Outdoor Oy:ssä, joka on yksi Suomen suurimmista retkeilyvarusteiden jälleenmyyjistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella yritykselle intranetin sisältö sekä kerätä ja tuottaa sinne tarvittavat materiaalit. Projektia varten työssä tutustuttiin työyhteisöviestintään, sähköiseen viestintään sekä erityisesti intranetiin. Lisäksi opinnäytteen toiminnalliseen osuuteen kuuluivat intranetin käyttöönotto sekä henkilöstön perehdytys. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada organisaatiolle sosiaalinen intranet, jossa tieto on ajantasaista, yhdenmukaista ja kaikkien saatavilla. Lisäksi tavoitteena oli vähentää sähköpostin ja puhelimen käyttöä yrityksessä.
Edellä mainitussa teoriaosuudessa tutkitaan erityisesti intranetin hyötyjä, haasteita, suunnittelua ja sisältöä. Korhosen intranetin suunnittelun kulmakivet olivat toiminnallisen osuuden käytetyin lähde ja ne ovatkin tärkein osa teoreettista viitekehystä. Case -osuudessa käydään läpi Scandinavian Outdoor Oy:n intranet -projektin vaiheet sekä esitellään sivuston käyttöönotto ja henkilöstön perehdytys.
Intranet on tiedon säilytyspaikka, keskustelupalsta, henkilöstön kokoontumispaikka ja sähköinen työpöytä. Sen kautta voidaan kustannustehokkaasti välittää tietoa ja rohkaista työntekijöitä kommunikoimaan enemmän keskenään. Scandinavian Outdoor Oy:n intranetin sisältö on luotu helpottamaan päivittäistä työntekoa. Sivustolla oleva tieto on ajantasaista ja sen päivittäminen on etukäteen hyvin suunniteltu. Intranetistä tuli käyttöönoton jälkeen yrityksen virallinen tiedotuskanava.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella yritykselle intranetin sisältö sekä kerätä ja tuottaa sinne tarvittavat materiaalit. Projektia varten työssä tutustuttiin työyhteisöviestintään, sähköiseen viestintään sekä erityisesti intranetiin. Lisäksi opinnäytteen toiminnalliseen osuuteen kuuluivat intranetin käyttöönotto sekä henkilöstön perehdytys. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada organisaatiolle sosiaalinen intranet, jossa tieto on ajantasaista, yhdenmukaista ja kaikkien saatavilla. Lisäksi tavoitteena oli vähentää sähköpostin ja puhelimen käyttöä yrityksessä.
Edellä mainitussa teoriaosuudessa tutkitaan erityisesti intranetin hyötyjä, haasteita, suunnittelua ja sisältöä. Korhosen intranetin suunnittelun kulmakivet olivat toiminnallisen osuuden käytetyin lähde ja ne ovatkin tärkein osa teoreettista viitekehystä. Case -osuudessa käydään läpi Scandinavian Outdoor Oy:n intranet -projektin vaiheet sekä esitellään sivuston käyttöönotto ja henkilöstön perehdytys.
Intranet on tiedon säilytyspaikka, keskustelupalsta, henkilöstön kokoontumispaikka ja sähköinen työpöytä. Sen kautta voidaan kustannustehokkaasti välittää tietoa ja rohkaista työntekijöitä kommunikoimaan enemmän keskenään. Scandinavian Outdoor Oy:n intranetin sisältö on luotu helpottamaan päivittäistä työntekoa. Sivustolla oleva tieto on ajantasaista ja sen päivittäminen on etukäteen hyvin suunniteltu. Intranetistä tuli käyttöönoton jälkeen yrityksen virallinen tiedotuskanava.