Studio Parcos : uusasiakashankinta
Similä, Johanna (2015)
Similä, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915795
Tiivistelmä
Vaasan ammattiopiston kauneudenhoitoalan opiskelijamäärä on kasvanut kymmenessä vuodessa moninkertaiseksi. Kosmetologin käytännöntyötä harjoitellaan Kauneussalonki Parcos – opiskelijahoitolassa.
Uusasiakashankinta nousi välttämättömäksi tarpeeksi, kun suuren opiskelijamäärän vuoksi olemassa olevat asiakkaat eivät enää riittäneet kaikkien harjoitusmalleiksi. Työelämälähtöinen harjoittelu, jossa tietojen ja taitojen soveltaminen oikeilla asiakkailla on ammattiin oppimisen kannalta merkittävää. Asiakasmäärien ollessa vähäisiä harjoitellaan käytännöntyö uudelleen ja uudelleen tutuille opiskelutovereille. Näin toimittaessa opiskelija ei pääse soveltamaan oppimaansa monipuolisesti, lähtötilanteeltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Opinnäytetyössä poimitaan Kauneussalonki Parcoksen nykyresursseihin sopivimmat menetelmät uusasiakashankinnan toteuttamiseen. Näitä ovat yritys- ja yhdistysasiakkaille suunnattujen palvelupakettien tuotteistaminen, markkinoinnin tehostaminen ja kohdentaminen, sekä markkinoinnin vuosikellon laatiminen osaston opettajien käyttöön. Oikeat kuluttaja-asiakassegmentit on löydetty kyselytutkimuksen kautta.
Uusasiakashankinta nousi välttämättömäksi tarpeeksi, kun suuren opiskelijamäärän vuoksi olemassa olevat asiakkaat eivät enää riittäneet kaikkien harjoitusmalleiksi. Työelämälähtöinen harjoittelu, jossa tietojen ja taitojen soveltaminen oikeilla asiakkailla on ammattiin oppimisen kannalta merkittävää. Asiakasmäärien ollessa vähäisiä harjoitellaan käytännöntyö uudelleen ja uudelleen tutuille opiskelutovereille. Näin toimittaessa opiskelija ei pääse soveltamaan oppimaansa monipuolisesti, lähtötilanteeltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Opinnäytetyössä poimitaan Kauneussalonki Parcoksen nykyresursseihin sopivimmat menetelmät uusasiakashankinnan toteuttamiseen. Näitä ovat yritys- ja yhdistysasiakkaille suunnattujen palvelupakettien tuotteistaminen, markkinoinnin tehostaminen ja kohdentaminen, sekä markkinoinnin vuosikellon laatiminen osaston opettajien käyttöön. Oikeat kuluttaja-asiakassegmentit on löydetty kyselytutkimuksen kautta.