Muotiblogien vaikutukset uran luomiseen muotialalla
Vänskä, Maria; Rantaniitty, Suvi (2014)
Vänskä, Maria
Rantaniitty, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513404
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millä tavoin muotiblogit vaikuttavat uraan muotialalla. Tutkimusongelmana oli muuttuva muotiala, ja sen tuomat haasteet alan opiskelijoiden työllistymisessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun menetelmää käyttäen. Tutkimusaihetta tarkasteltiin teoriatiedon ja toimeksiantajan tarpeiden näkökulmasta. Haastateltaviksi valittiin kolme menestynyttä muotibloggaajaa.
Haastattelun teemat muodostuivat tietoperustan ja tutkimusongelman mukaan. Tietoperusta rakentui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin muotiblogeja osana sosiaalista mediaa, toisessa osassa käsiteltiin muotiblogien nousua harrastuksesta ammatiksi, ja kolmannessa osassa perehdyttiin yleisesti uraan vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kolme päätekijää, jotka vaikuttavat nykyisin työn saamiseen: verkostoituminen, itsensä kehittäminen ja markkinointi. Muotiblogin avulla on mahdollista verkostoitua monella tapaa, kehittää omia taitojaan sekä tuoda omaa osaamistaan esille, eli markkinoida itseään, joten muotiblogin kirjoittamisen voidaan katsoa auttavan uralla etenemiseen. Muotiblogin kirjoittaminen vaatii kuitenkin paljon työtä ja oikeaa innostumista aiheesta, joten muotiblogin kirjoittaminen ei välttämättä ole oikotie menestykseen.
Opinnäytetyön toteuttaminen muotialan koulutusta tarjoavan korkeakoulun kanssa, mahdollistaa tiedon hyödyntämisen alan opetuksessa. Toimeksiantaja saa uutta tietoa muuttuvasta blogi-ilmiöstä ja sen vaikutuksista.
Haastattelun teemat muodostuivat tietoperustan ja tutkimusongelman mukaan. Tietoperusta rakentui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin muotiblogeja osana sosiaalista mediaa, toisessa osassa käsiteltiin muotiblogien nousua harrastuksesta ammatiksi, ja kolmannessa osassa perehdyttiin yleisesti uraan vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kolme päätekijää, jotka vaikuttavat nykyisin työn saamiseen: verkostoituminen, itsensä kehittäminen ja markkinointi. Muotiblogin avulla on mahdollista verkostoitua monella tapaa, kehittää omia taitojaan sekä tuoda omaa osaamistaan esille, eli markkinoida itseään, joten muotiblogin kirjoittamisen voidaan katsoa auttavan uralla etenemiseen. Muotiblogin kirjoittaminen vaatii kuitenkin paljon työtä ja oikeaa innostumista aiheesta, joten muotiblogin kirjoittaminen ei välttämättä ole oikotie menestykseen.
Opinnäytetyön toteuttaminen muotialan koulutusta tarjoavan korkeakoulun kanssa, mahdollistaa tiedon hyödyntämisen alan opetuksessa. Toimeksiantaja saa uutta tietoa muuttuvasta blogi-ilmiöstä ja sen vaikutuksista.