Markkinatutkimus interaktiivisista kosketusnäyttötauluista : toimeksiantajana BenQ
Haapanen, Taru (2015)
Haapanen, Taru
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi BenQ Nordic AB, jonka uutena tuoteryhmänä olivat interaktiiviset kosketusnäyttötaulut. Opinnäytetyö on markkinatutkimus interaktiivisille kosketusnäyttötauluille. Työ keskittyy kouluihin ja oppilaitoksiin. Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli lomakekysely.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollista asiakaskuntaa ja markkinoita koskevaa tietoa Suomen eri koulu- ja oppilaitosmuotojen tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen osalta. Opinnäytetyön ja tutkimuksessa kouluilta ja oppilaitoksilta saatujen vastausten on tarkoitus antaa toimeksiantajalle kuva tämänhetkisistä interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen markkinoista ja lähitulevaisuuden tarpeista. Tavoitteena on lisäksi auttaa toimeksiantajaa tuotevalikoimaa koskevassa päätöksenteossa. Tutkimusongelmana on selvittää interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen markkinatilannetta tarkastelemalla interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen asiakaskuntaa, kysyntää, hyödyllisyyttä, kilpailutilannetta sekä toivottuja ominaisuuksia. Tavoitteena oli myös selvittää, ovatko koulut ja oppilaitokset hankkineet interaktiivisia kosketusnäyttötauluja, tuntevatko ne tuotteita ja minkä hintaluokan tuotteita koulut ja oppilaitokset voivat olla halukkaita hankkimaan.
Tutkimustuloksista selvisi, että interaktiiviset kosketusnäyttötaulut olivat suurimmalle osalle vastaajista entuudestaan tuttuja ja, että yli puolet vastaajista oli jo hankkinut kouluun tai oppilaitokseen interaktiivisia kosketusnäyttötauluja. Laitteiden tarpeellisuutta kysyttäessä enemmistö vastaajista piti kosketusnäyttötauluja ainakin jossain määrin tarpeellisena. Vastaajien kosketusnäyttötaulujen hankintatarpeet olivat hyvin vaihtelevia.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollista asiakaskuntaa ja markkinoita koskevaa tietoa Suomen eri koulu- ja oppilaitosmuotojen tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisestä interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen osalta. Opinnäytetyön ja tutkimuksessa kouluilta ja oppilaitoksilta saatujen vastausten on tarkoitus antaa toimeksiantajalle kuva tämänhetkisistä interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen markkinoista ja lähitulevaisuuden tarpeista. Tavoitteena on lisäksi auttaa toimeksiantajaa tuotevalikoimaa koskevassa päätöksenteossa. Tutkimusongelmana on selvittää interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen markkinatilannetta tarkastelemalla interaktiivisten kosketusnäyttötaulujen asiakaskuntaa, kysyntää, hyödyllisyyttä, kilpailutilannetta sekä toivottuja ominaisuuksia. Tavoitteena oli myös selvittää, ovatko koulut ja oppilaitokset hankkineet interaktiivisia kosketusnäyttötauluja, tuntevatko ne tuotteita ja minkä hintaluokan tuotteita koulut ja oppilaitokset voivat olla halukkaita hankkimaan.
Tutkimustuloksista selvisi, että interaktiiviset kosketusnäyttötaulut olivat suurimmalle osalle vastaajista entuudestaan tuttuja ja, että yli puolet vastaajista oli jo hankkinut kouluun tai oppilaitokseen interaktiivisia kosketusnäyttötauluja. Laitteiden tarpeellisuutta kysyttäessä enemmistö vastaajista piti kosketusnäyttötauluja ainakin jossain määrin tarpeellisena. Vastaajien kosketusnäyttötaulujen hankintatarpeet olivat hyvin vaihtelevia.