Iholla- rytmi tukena : rytmisten harjoitteiden käyttö kuntoutuksellisesti suuntautuneessa musiikinopetuksessa
Ahokas, J. Riikka (2012)
Ahokas, J. Riikka
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616017
Tiivistelmä
Työ esittelee rytmisten harjoitteiden käyttöä kuntoutuksellisesti suuntautuneessa musiikinopetuksessa Autismisäätiöllä vuosien 2010-2012 aikana. Opinnäyte on filosofinen, raporttimuotoinen pedagoginen työ, liitteenä myös opetusmateriaalia. Musiikkiliikunnalliset interventiot pohjaavat Orff- ja Dalcroze- metodologioihin. Taustalla vaikuttavat myös kommunikaatiopainoitteisen musiikkiterapia- suuntauksen toimintamallit. Neurologinen teoriapohja nojaa oletukseen siitä että rytmisillä harjoitteilla parannetaan aivojen ja koko hermoston oppimiskykyä.