Kouluterveydenhoitaja monikulttuurisessa terveydenhoitotyössä Rovaniemellä
Sipola, Anne (2015)
Sipola, Anne
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816074
Tiivistelmä
Rovaniemelle on viime vuosien aikana muuttanut pakolaisia useista eri maista. Heissä on myös lapsia ja nuoria, jotka aloittavat tai jatkavat koulunkäyntiään kouluissamme. He kuuluvat kouluterveydenhuollon piiriin, jossa kouluterveydenhoitaja tekee monikulttuurista terveydenhoitotyötä. Monikulttuurinen terveydenhoitotyö vaatii jatkuvaa kehittymistä työntekijältä, jotta hän voi toimia eri kulttuureista tulevien asiakkaidensa kanssa ja huomioimaan heidän kulttuuriset tarpeensa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata kouluterveydenhoitajien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia yläkouluikäisten pakolaistaustaisten maahanmuuttajaoppi-laiden ja heidän perheidensä kanssa toteutuneesta terveydenhoitotyöstä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa tietoa kouluterveydenhoitajien monikulttuurisesta terveydenhoitotyöstä, jota toimeksiantajani Rovaniemen kaupungin terveyspalvelut voi hyödyntää kouluterveydenhoitajien monikulttuurisen terveydenhoitotyön kehittämisessä ja heidän koulutuksessa. Opinnäytetyöni tein laadullisella tutkimusmenetelmällä ja haastattelut suoritin teemahaastatteluna. Haastattelut analysoin induktiivisella sisällönanalyysi menetelmällä.
Kouluterveydenhoitajat kokivat kohtaamiset pakolaistaustaisten oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa pääsääntöisesti positiivisina. Ensisijaiseksi haasteeksi he kokivat yhteisen ymmärrettävän kielen puuttumisen. Se vaikeutti kouluterveydenhoitajien vuorovaikutusta ja yhteistyön kehittymistä oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa. Kouluterveydenhoitajilla oli halua kehittyä monikulttuurisessa terveydenhoitotyössä ja heillä oli toteuttamiskelpoisia ehdotuksia, joilla he voisivat kehittää omaa monikulttuurista terveydenhoitotyötään. Tärkeimpiä kehittämisehdotuksia olivat maahanmuuttajan antama koulutus ja yhteistyön kehittäminen vanhempien ja eri organisaatioiden välillä sekä pienempimuotoisten monikulttuuristen vanhempainiltojen kehittäminen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata kouluterveydenhoitajien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia yläkouluikäisten pakolaistaustaisten maahanmuuttajaoppi-laiden ja heidän perheidensä kanssa toteutuneesta terveydenhoitotyöstä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa tietoa kouluterveydenhoitajien monikulttuurisesta terveydenhoitotyöstä, jota toimeksiantajani Rovaniemen kaupungin terveyspalvelut voi hyödyntää kouluterveydenhoitajien monikulttuurisen terveydenhoitotyön kehittämisessä ja heidän koulutuksessa. Opinnäytetyöni tein laadullisella tutkimusmenetelmällä ja haastattelut suoritin teemahaastatteluna. Haastattelut analysoin induktiivisella sisällönanalyysi menetelmällä.
Kouluterveydenhoitajat kokivat kohtaamiset pakolaistaustaisten oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa pääsääntöisesti positiivisina. Ensisijaiseksi haasteeksi he kokivat yhteisen ymmärrettävän kielen puuttumisen. Se vaikeutti kouluterveydenhoitajien vuorovaikutusta ja yhteistyön kehittymistä oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa. Kouluterveydenhoitajilla oli halua kehittyä monikulttuurisessa terveydenhoitotyössä ja heillä oli toteuttamiskelpoisia ehdotuksia, joilla he voisivat kehittää omaa monikulttuurista terveydenhoitotyötään. Tärkeimpiä kehittämisehdotuksia olivat maahanmuuttajan antama koulutus ja yhteistyön kehittäminen vanhempien ja eri organisaatioiden välillä sekä pienempimuotoisten monikulttuuristen vanhempainiltojen kehittäminen.