YHDESSÄ RYHMÄSSÄ : Ryhmäyttäminen päiväkotikiusaamisen ennaltaehkäisevänä keinona
Kumpulainen , Minna (2015)
Kumpulainen , Minna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916124
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli projektiopinnäytetyö. Työn tilaajana toimi Pietarsaaren kaupungin päivähoito-osasto. Projektiopinnäytetyö toteutettiin Pietarsaaressa Kirkkorannan päiväkodissa.
Työn tietoperusta muodostui kiusaamisesta ja sen ilmenemisestä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi etsittiin tietoa kasvatuskumppanuuden ja lasten vertaissuhteiden rooleista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli laatia kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma Kirkkorannan päiväkodille. Suunnitelmaa varten haastateltiin kasvatushenkilöstöä ja kerättiin vanhempien mielipiteitä vanhempainillassa. Lapsille suunnatuilla interventioilla pyrittiin ryhmäyttämään lapsiryhmää ja siten ennaltaehkäisemään kiusaamista. Viisi interventiota toteutettiin syyskuussa 2015 päiväkodin 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Interventioiden jälkeen kerättiin suullinen palaute lapsilta ja paikalla olleelta henkilökunnan edustajalta.
Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmalle ilmeni tarve, ja se laadittiin yhteistyössä Kirkkorannan päiväkodin kanssa. Projektiopinnäytetyö kohtasi työelämän kehittämisen tarpeen tältä osin. Myös muilta osin projekti voidaan katsoa onnistuneeksi.
Työn tietoperusta muodostui kiusaamisesta ja sen ilmenemisestä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi etsittiin tietoa kasvatuskumppanuuden ja lasten vertaissuhteiden rooleista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli laatia kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma Kirkkorannan päiväkodille. Suunnitelmaa varten haastateltiin kasvatushenkilöstöä ja kerättiin vanhempien mielipiteitä vanhempainillassa. Lapsille suunnatuilla interventioilla pyrittiin ryhmäyttämään lapsiryhmää ja siten ennaltaehkäisemään kiusaamista. Viisi interventiota toteutettiin syyskuussa 2015 päiväkodin 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Interventioiden jälkeen kerättiin suullinen palaute lapsilta ja paikalla olleelta henkilökunnan edustajalta.
Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmalle ilmeni tarve, ja se laadittiin yhteistyössä Kirkkorannan päiväkodin kanssa. Projektiopinnäytetyö kohtasi työelämän kehittämisen tarpeen tältä osin. Myös muilta osin projekti voidaan katsoa onnistuneeksi.