Päiväkirjaopinnäytetyö: palvelupäällikkönä IT-alalla
Saarikoski, Jouni (2015)
Saarikoski, Jouni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116218
Tiivistelmä
Päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella omaa IT-alan kehittymistä palvelupäällikön työtehtävissä. Päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena on tehdä syvempää viikoittaista analysoin-tia viikon aikana tehdystä päiväkirjaseurannan pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirja-muodossa 45 työpäivän ajalta (9 viikkoa), työn tekeminen sijoittui kalenteriviikoille 13–22.
Palvelupäällikön työtehtävät ovat tässä työpaikassa erittäin monipuoliset. Yritys on kooltaan Pk-yritys, joka mahdollistaa monipuoliset työtehtävät. Työtehtäviä ja vastuita ei ole rajattu niin tarkkaan kuin isommissa yrityksissä yleensä on. Työtehtävien sisältöön voi itse vaikuttaa oman mielenkiintonsa pohjalta. Yrityksellä on pienestä koosta huolimatta useita eri toimipaik-koja ulkomailla ja pääkonttori on Suomessa. Asiakaskunta koostuu yksityisistä yrityksistä, julkishallinnon organisaatioista ja kunnista.
Työn tuloksena valmistui portfoliomainen raportti palvelupäällikön päivittäisistä tavoitteista, työtehtävistä, toteutumisesta ja lopputuloksesta. Työtavoissa havaittiin lievää muutosta, sillä työtapa oli muuttunut haluttuun suuntaan ja kehitystä pystyttiin ohjaamaan haluttuihin asioihin ja kehittämään työn organisointia ja työtehtävien delegointia tehokkaammaksi työyhteisössä. Tiedonhakutavat kehittyivät huomattavasti päiväkirjaopinnäytetyön aikana ja monipuolisen lähteiden tutkimisen avulla onnistuttiin kartoittamaan monipuolinen näkökulma tutkittavaan asiaan. Tulevaisuuden tavoitteet vahvistuivat tämän työn tekemisen myötä, sillä tavoitteena oli kehittää IT-alan teknologia taitoja, tietohallinnon ja sovelluskehitykseen liittyviä taitoja. Tulevai-suuden tavoitteena olisi työskennellä tietohallinnon johtamisen työtehtävissä tai vaihtoehtoisesti perustaa oma IT-alan yritys.
Palvelupäällikön työtehtävät ovat tässä työpaikassa erittäin monipuoliset. Yritys on kooltaan Pk-yritys, joka mahdollistaa monipuoliset työtehtävät. Työtehtäviä ja vastuita ei ole rajattu niin tarkkaan kuin isommissa yrityksissä yleensä on. Työtehtävien sisältöön voi itse vaikuttaa oman mielenkiintonsa pohjalta. Yrityksellä on pienestä koosta huolimatta useita eri toimipaik-koja ulkomailla ja pääkonttori on Suomessa. Asiakaskunta koostuu yksityisistä yrityksistä, julkishallinnon organisaatioista ja kunnista.
Työn tuloksena valmistui portfoliomainen raportti palvelupäällikön päivittäisistä tavoitteista, työtehtävistä, toteutumisesta ja lopputuloksesta. Työtavoissa havaittiin lievää muutosta, sillä työtapa oli muuttunut haluttuun suuntaan ja kehitystä pystyttiin ohjaamaan haluttuihin asioihin ja kehittämään työn organisointia ja työtehtävien delegointia tehokkaammaksi työyhteisössä. Tiedonhakutavat kehittyivät huomattavasti päiväkirjaopinnäytetyön aikana ja monipuolisen lähteiden tutkimisen avulla onnistuttiin kartoittamaan monipuolinen näkökulma tutkittavaan asiaan. Tulevaisuuden tavoitteet vahvistuivat tämän työn tekemisen myötä, sillä tavoitteena oli kehittää IT-alan teknologia taitoja, tietohallinnon ja sovelluskehitykseen liittyviä taitoja. Tulevai-suuden tavoitteena olisi työskennellä tietohallinnon johtamisen työtehtävissä tai vaihtoehtoisesti perustaa oma IT-alan yritys.