Tehdään meille turvallinen koulu! Case: Turvallisuusjohtaminen ja henkilöriskit Urjalan alakouluissa
Jokikoivu-Hiukkamäki, Jaana (2015)
Jokikoivu-Hiukkamäki, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat koulun turvallisuusjohtamiseen. Turvallisuusjohtaminen muodostuu menetelmien, toimintatapojen ja ihmisten johtamisesta. Koska turvallisuusjohtaminen on laaja käsite, sitä tutkittiin tässä työssä henkilöriskien ja henkilöturvallisuuden osalta. Työn johtopäätöksiä varten suoritettiin riskianalyysi henkilöriskeistä sekä rehtorien haastattelu turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien päivittämisestä.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus-strategiana käytettiin case -tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Aluksi tutkittiin opinnäytetyön aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, lainsäädäntöä ja viranomaisohjeita. Opinnäytetyön empiriaosaa varten materiaali hankittiin kahdessa vaiheessa. Ensin tunnistettiin ja arvioitiin työn vaarat ja haitat tätä tarkoitusta varten laaditun tarkistuslistan avulla eli suoritettiin riskikartoitus pienryhmä-työskentelynä kahdella alakoululla. Melkein kaikki alakoulujen henkilökuntaan kuuluvat osallistuivat riskianalyysiin. Työn toisessa osassa alakoulujen rehtoreiden haastattelun perusteella laadittiin Urjalan peruskoulujen käyttöön vuosikello turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien päivittämisajankohdista.
Riskianalyysissä havaittiin alakouluilla vain muutama kohtalainen riski, muut havaitut riskit olivat vähäisiä tai merkityksettömiä. Kohtalaiset riskit liittyivät ergonomiaan ja koulun alueen liikenneoloihin. Näitä kaikkia kohtalaisia riskejä ei voida heti korjata. Vähäisten riskien osalta oli suhteellisen helppoa löytää tilanteeseen parannuksia, esimerkiksi ensiapuvastaavan nimeäminen.
Työn johtopäätöksenä havaittiin, että kouluun luotu turvallisuuskulttuuri, rehtorin rooli, riskien arviointi, lainsäädäntö sekä turvallisuussuunnittelu ja turvallisuussuunnitelmat vaikuttavat suuresti koulun turvallisuusjohtamiseen. Työn tuloksena koulujen käyttöön valmistui tarkistuslistan riskikartoitusta varten sekä turvallisuuden vuosikello, josta selviävät keskeisimmät turvallisuutta koskevat suunnitelmat ja niiden päivitysajat lukuvuoden aikana.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus-strategiana käytettiin case -tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Aluksi tutkittiin opinnäytetyön aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, lainsäädäntöä ja viranomaisohjeita. Opinnäytetyön empiriaosaa varten materiaali hankittiin kahdessa vaiheessa. Ensin tunnistettiin ja arvioitiin työn vaarat ja haitat tätä tarkoitusta varten laaditun tarkistuslistan avulla eli suoritettiin riskikartoitus pienryhmä-työskentelynä kahdella alakoululla. Melkein kaikki alakoulujen henkilökuntaan kuuluvat osallistuivat riskianalyysiin. Työn toisessa osassa alakoulujen rehtoreiden haastattelun perusteella laadittiin Urjalan peruskoulujen käyttöön vuosikello turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien päivittämisajankohdista.
Riskianalyysissä havaittiin alakouluilla vain muutama kohtalainen riski, muut havaitut riskit olivat vähäisiä tai merkityksettömiä. Kohtalaiset riskit liittyivät ergonomiaan ja koulun alueen liikenneoloihin. Näitä kaikkia kohtalaisia riskejä ei voida heti korjata. Vähäisten riskien osalta oli suhteellisen helppoa löytää tilanteeseen parannuksia, esimerkiksi ensiapuvastaavan nimeäminen.
Työn johtopäätöksenä havaittiin, että kouluun luotu turvallisuuskulttuuri, rehtorin rooli, riskien arviointi, lainsäädäntö sekä turvallisuussuunnittelu ja turvallisuussuunnitelmat vaikuttavat suuresti koulun turvallisuusjohtamiseen. Työn tuloksena koulujen käyttöön valmistui tarkistuslistan riskikartoitusta varten sekä turvallisuuden vuosikello, josta selviävät keskeisimmät turvallisuutta koskevat suunnitelmat ja niiden päivitysajat lukuvuoden aikana.