Kv-tuutorkoulutuksen kehittäminen Mikkelin ammattikorkeakoulussa
Saastamoinen, Sanna; Karjalainen, Sanni (2015)
Saastamoinen, Sanna
Karjalainen, Sanni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516473
Tiivistelmä
Mikkelin ammattikorkeakouluun saapuu vuosittain satoja vaihto-opiskelijoita. Kansainvälisten tuutoreiden eli kv-tuutoreiden tehtävä on auttaa vaihto-opiskelijoita sopeutumaan elämään Mikkelissä. Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta MAMOK järjestää uusille kv-tuutoreille koulutuksen joka kevät.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää koulutusrakenne, jolla saavutettaisiin tasalaatuisuus sekä monipuolisuus. Kehittämistä varten teimme alkukartoituksen haastattelemalla vanhoja kv-tuutoreita. Näiden haastatteluiden sekä MAMOKin toiveiden mukaan rakensimme uuden koulutusrungon. Suurimmat lisäykset koulutukseen olivat luennot englanninkielisestä vertaistuutorkoulutuksesta sekä ActionTrack -menetelmä. Halusimme ottaa koulutuksessa paremmin huomioon erilaiset oppimistyylit ja lisätä non-formaaleja opetusmenetelmiä.
Halusimme aloittaa tuutoreiden ryhmäytymisen jo koulutuksessa, jotta tuutoreista muodostuisi toimiva ja tehokas ryhmä. Hyvän ryhmän sisällä jäsenet sitoutuvat ryhmään, pyrkivät saamaan asioita aikaan ja luottavat toisiinsa. Hyvin ryhmäytynyt tuutorporukka viestii hyvää ilmapiiriä myös vaihto-opiskelijoille ja osaa ohjata myös heitä ryhmäytymään.
Pääsimme toteuttamaan koulutuksen kahdesti, joten saimme myös mahdollisuuden kehittää koulutusta ensimmäisen toteutuksen pohjalta. Tuotoksena syntyi koulutuspaketti, jota MAMOK voi hyödyntää tulevaisuuden koulutuksissa. Lopullisen koulutuksen pituudeksi muodostui kaksi päivää, sekä vapaamuotoisempi tuutoreiden ryhmäytymisilta. Ensimmäinen koulutuspäivä kv-tuutorin tehtäviin tutustuen ja toinen koulutuspäivä yhdessä vertaistuutoreiden kanssa yleisesti tuutorointiin liittyen.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää koulutusrakenne, jolla saavutettaisiin tasalaatuisuus sekä monipuolisuus. Kehittämistä varten teimme alkukartoituksen haastattelemalla vanhoja kv-tuutoreita. Näiden haastatteluiden sekä MAMOKin toiveiden mukaan rakensimme uuden koulutusrungon. Suurimmat lisäykset koulutukseen olivat luennot englanninkielisestä vertaistuutorkoulutuksesta sekä ActionTrack -menetelmä. Halusimme ottaa koulutuksessa paremmin huomioon erilaiset oppimistyylit ja lisätä non-formaaleja opetusmenetelmiä.
Halusimme aloittaa tuutoreiden ryhmäytymisen jo koulutuksessa, jotta tuutoreista muodostuisi toimiva ja tehokas ryhmä. Hyvän ryhmän sisällä jäsenet sitoutuvat ryhmään, pyrkivät saamaan asioita aikaan ja luottavat toisiinsa. Hyvin ryhmäytynyt tuutorporukka viestii hyvää ilmapiiriä myös vaihto-opiskelijoille ja osaa ohjata myös heitä ryhmäytymään.
Pääsimme toteuttamaan koulutuksen kahdesti, joten saimme myös mahdollisuuden kehittää koulutusta ensimmäisen toteutuksen pohjalta. Tuotoksena syntyi koulutuspaketti, jota MAMOK voi hyödyntää tulevaisuuden koulutuksissa. Lopullisen koulutuksen pituudeksi muodostui kaksi päivää, sekä vapaamuotoisempi tuutoreiden ryhmäytymisilta. Ensimmäinen koulutuspäivä kv-tuutorin tehtäviin tutustuen ja toinen koulutuspäivä yhdessä vertaistuutoreiden kanssa yleisesti tuutorointiin liittyen.