Avain Säästöpankin luottamushenkilöiden näkemykset pankin markkinointiviestinnästä
Mäkelä, Pauliina (2015)
Mäkelä, Pauliina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316410
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Avain Säästöpankille. Tavoitteena siinä oli tutkia Avain Säästöpankin luottamushenkilöiden käsityksiä pankin markkinointiviestinnästä ja sen kehittämisestä. Opinnäytetyön teoria käsittelee markkinointia: markkinointiajattelun kehittymistä ja palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja. Perinteinen markkinointiviestintä käsiteltiin tarkastelemalla markkinointiviestinnän keinoja, joita ovat henkilökohtainen myyntityö ja asiakaspalvelu, mainonta, menekinedistäminen sekä suhde- ja tiedotustoiminta. Työn keskeisenä tutkimusaiheena oli markkinointiviestinnän kehittäminen. Opinnäytetyö käsittelee verkkomarkkinointiviestintää markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen kautta. Sosiaalinen media kuuluu olennaisena osana verkkomarkkinointiin. Opinnäytetyössä käsitellään Facebookin hyödyntämistä palvelujen markkinoinnissa pankin toiveiden mukaan.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Siinä kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajan kanssa Avain Säästöpankin luottamushenkilöt, koska heidän mielipiteitään ei ollut aiemmin tutkittu. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja puhelinhaastatteluilla. Empiirisellä tutkimuksella haluttiin selvittää luottamushenkilöiden mielipiteitä pankin nykyisestä markkinointiviestinnästä ja sen kehittämisestä. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmaa apuna käyttäen. Opinnäytetyön empiirinen osa on salattu, koska se oli pankin ehto toimeksiantoa suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Siinä kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajan kanssa Avain Säästöpankin luottamushenkilöt, koska heidän mielipiteitään ei ollut aiemmin tutkittu. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja puhelinhaastatteluilla. Empiirisellä tutkimuksella haluttiin selvittää luottamushenkilöiden mielipiteitä pankin nykyisestä markkinointiviestinnästä ja sen kehittämisestä. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmaa apuna käyttäen. Opinnäytetyön empiirinen osa on salattu, koska se oli pankin ehto toimeksiantoa suunniteltaessa.