KEHITTÄMISHANKE PÄIHDE- JA PELIRIIPPUVAISTEN LAITOSKUNTOUTUKSEEN : Toiminnallisia harjoitteita yhteisön ryhmäturvallisuuden edistämiseksi
Huttula, Katja; Kerminen-Hakkio, Mira (2015)
Huttula, Katja
Kerminen-Hakkio, Mira
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716594
Tiivistelmä
Projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteisön ryhmäturvallisuutta vahvistava toiminnallinen harjoitesarja Ventuskartano ry:n laitoskuntoutuksen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Tavoitteena oli toiminnallisilla harjoitteilla edistää asiakkaan sisäistä turvallisuuden tunnetta hänen saapuessaan laitoskuntoutukseen ja ryhmän sisäisen vertaistuen kehittymistä yhteisössä.
Kehittämishankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin toiminnallinen harjoitesarja, joka sisälsi viisi harjoitekertaa aikavälillä 8.11. - 6.12.2015. Suunnittelutyön lähtökohtana käytettiin entisten asiakkaiden teemahaastatteluista saatua tietoa omakohtaisista laitoskuntoutuksen kokemuksista. Toiminnallisen harjoitesarjan luomisessa käytettiin Mikko Aallon kehittämiä toiminnallisia harjoitteita. Laitoskuntoutuksen asiakkaille osoitettujen harjoitteiden teemat olivat tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen, vuorovaikutustaidot, omien arvojen tunnistaminen sekä yhteisön ryhmäturvallisuuden lisääminen. Harjoitekertoihin osallistui eri harjoitekerroilla 3 - 11 asiakasta ja laitoskuntoutuksen työntekijöitä.
Kehittämishankkeen toiminnallisella harjoitesarjalla tavoiteltiin ryhmän turvallisuusasteen nousua oletetusta T3-tasosta (tuntematon perusturvallinen ryhmä) T5-tasoon (avoin ryhmä). Tavoite täyttyi jokaisella harjoitekerralla ja ryhmän turvallisuusaste vaihteli välillä T3 - T6, tuntemattomasta perusturvallisesta ryhmästä heikkoutta hyväksyvään ryhmään. Toiminnalliset harjoitteet antoivat osallistujille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa eri tavalla. Asiakkaat kokivat harjoitteiden tuovan vaihtelua laitoskuntoutuksen arkeen ja jotain uutta toistuvien keskusteluhetkien sijaan. Henkilökunta koki toiminnallisten harjoitteiden soveltuvan osaksi Ventuskartanon laitoskuntoutuksen päihde- ja peliriippuvaisten asiakkaiden hoitotyötä.
Kehittämishankkeen arvioinnissa käytettiin asiakkailta ja laitoskuntoutuksen työntekijöiltä kerättyä kirjallista ja suullista palautetta sekä havainnointi- ja arviointiaineistoa.
Kehittämishankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin toiminnallinen harjoitesarja, joka sisälsi viisi harjoitekertaa aikavälillä 8.11. - 6.12.2015. Suunnittelutyön lähtökohtana käytettiin entisten asiakkaiden teemahaastatteluista saatua tietoa omakohtaisista laitoskuntoutuksen kokemuksista. Toiminnallisen harjoitesarjan luomisessa käytettiin Mikko Aallon kehittämiä toiminnallisia harjoitteita. Laitoskuntoutuksen asiakkaille osoitettujen harjoitteiden teemat olivat tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen, vuorovaikutustaidot, omien arvojen tunnistaminen sekä yhteisön ryhmäturvallisuuden lisääminen. Harjoitekertoihin osallistui eri harjoitekerroilla 3 - 11 asiakasta ja laitoskuntoutuksen työntekijöitä.
Kehittämishankkeen toiminnallisella harjoitesarjalla tavoiteltiin ryhmän turvallisuusasteen nousua oletetusta T3-tasosta (tuntematon perusturvallinen ryhmä) T5-tasoon (avoin ryhmä). Tavoite täyttyi jokaisella harjoitekerralla ja ryhmän turvallisuusaste vaihteli välillä T3 - T6, tuntemattomasta perusturvallisesta ryhmästä heikkoutta hyväksyvään ryhmään. Toiminnalliset harjoitteet antoivat osallistujille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa eri tavalla. Asiakkaat kokivat harjoitteiden tuovan vaihtelua laitoskuntoutuksen arkeen ja jotain uutta toistuvien keskusteluhetkien sijaan. Henkilökunta koki toiminnallisten harjoitteiden soveltuvan osaksi Ventuskartanon laitoskuntoutuksen päihde- ja peliriippuvaisten asiakkaiden hoitotyötä.
Kehittämishankkeen arvioinnissa käytettiin asiakkailta ja laitoskuntoutuksen työntekijöiltä kerättyä kirjallista ja suullista palautetta sekä havainnointi- ja arviointiaineistoa.