Kertomuksia varhaiskasvatuksen laadusta
Saine, Hanna (2015)
Saine, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816769
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen laatua Ikaalisten kaupungissa henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin mitä on Ikaalisten kaupungin varhaiskasvatuksen laatu henkilökunnan kertomusten perusteella sekä millaisia varhaiskasvatuksen kehittämistarpeita kertomukset paljastivat? Varhaiskasvatuksen laatu on jokapäiväistä arjen toimintaa. Jokaisella taholla sekä kasvattajilla, lapsilla että huoltajilla on oma näkökulmansa siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja keskeisiä varhaiskasvatuksen laadusta puhuttaessa. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti oma työni varhaiskasvatuksen parissa sekä mielenkiinto kehittää omaa työtä ja varhaiskasvatuksen työkenttää. Myös elokuussa 2015 uuden varhaiskasvatuslain myötä voimaan astuneet muutokset kutsuivat tarkastelemaan varhaiskasvatuksen laadun nykytilaa ja tulevaisuutta, sitä työnään toteuttavien ammattilaisten näkökulmasta.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu narratiivisena eli kerronnallisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kutsumalla kaikki Ikaalisten kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijät kirjoittamaan omiin ajatuksiinsa ja kokemuksiinsa pohjautuvaa kertomusta varhaiskasvatuksen laadusta ihannetilanteen ja kauhuskenaarion muodossa. Kerronnallista aineistoa on jäsennetty kahdella tavalla, kerronnallisella analyysilla sekä sisällönanalyysin luokittelua apuna käyttäen. Kaikkien vastausten sisällöt on luokiteltu Suomen Kuntaliiton varhaiskasvatuksen laadunhallintamallin sisältöalueiden alle. Sen lisäksi yksittäisiä kertomuksia on analysoitu hyödyntäen Labovin ja Waletzkyn kerrontamallia.
Tulokset kertovat, että johtamiseen kaivataan selkeyttä sekä enemmän määrätietoista johtamista. Myös työnkuvien selkeyttämisen ja käytäntöjen yhtenäistämisen vastaajat nostavat laadukkaan varhaiskasvatuksen takeiksi. Laadukas varhaiskasvatus vaatii kasvattajilta ja esimiehiltä ammattitaitoa sekä oikeaa asennoitumista ja motivaatiota työhön ja toisiinsa. Tämä näkyy toiminnan suunnittelussa ja lapsen kehitystä tukevan toiminnan toteuttamisessa. Tulosten perusteella myös motivoituneella henkilöstöllä ja hyvällä ilmapiirillä on selkeä yhteys toisiinsa, kun työntekijät ovat motivoituneita ja innostuneita omasta työstään, tuo se työyhteisöön tarttuvaa innokkuutta ja yhteistä tapaa toimia. Yhteistyötä huoltajien kanssa eli kasvatuskumppanuutta pidetään tärkeänä laadun määreenä, kuten myös kokonaisvaltaista lapsen turvallisuutta.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu narratiivisena eli kerronnallisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kutsumalla kaikki Ikaalisten kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijät kirjoittamaan omiin ajatuksiinsa ja kokemuksiinsa pohjautuvaa kertomusta varhaiskasvatuksen laadusta ihannetilanteen ja kauhuskenaarion muodossa. Kerronnallista aineistoa on jäsennetty kahdella tavalla, kerronnallisella analyysilla sekä sisällönanalyysin luokittelua apuna käyttäen. Kaikkien vastausten sisällöt on luokiteltu Suomen Kuntaliiton varhaiskasvatuksen laadunhallintamallin sisältöalueiden alle. Sen lisäksi yksittäisiä kertomuksia on analysoitu hyödyntäen Labovin ja Waletzkyn kerrontamallia.
Tulokset kertovat, että johtamiseen kaivataan selkeyttä sekä enemmän määrätietoista johtamista. Myös työnkuvien selkeyttämisen ja käytäntöjen yhtenäistämisen vastaajat nostavat laadukkaan varhaiskasvatuksen takeiksi. Laadukas varhaiskasvatus vaatii kasvattajilta ja esimiehiltä ammattitaitoa sekä oikeaa asennoitumista ja motivaatiota työhön ja toisiinsa. Tämä näkyy toiminnan suunnittelussa ja lapsen kehitystä tukevan toiminnan toteuttamisessa. Tulosten perusteella myös motivoituneella henkilöstöllä ja hyvällä ilmapiirillä on selkeä yhteys toisiinsa, kun työntekijät ovat motivoituneita ja innostuneita omasta työstään, tuo se työyhteisöön tarttuvaa innokkuutta ja yhteistä tapaa toimia. Yhteistyötä huoltajien kanssa eli kasvatuskumppanuutta pidetään tärkeänä laadun määreenä, kuten myös kokonaisvaltaista lapsen turvallisuutta.