ASFALTTIPIHOILTA LUONTOON! : Paukkulan leirikoulun sisältöjen kehittäminen seikkailukasvatuksel-lisemmiksi
Heickell, Anna; Kaipainen, Tanja (2015)
Heickell, Anna
Kaipainen, Tanja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa Suomen Nuoriso-opisto Paukkulaa kehittämään leirikoulunsa sisältöä seikkailukasvatuksellisemmaksi. Seikkailukasvatuksen avulla aktiviteetit eivät ole vain toisistaan irrallisia elämyksiä, vaan kokonaisuus kasvattavia kokemuksia. Organisaationa Paukkula haluaa laajentaa toimintaansa ja hyödyntää toimintaympäristöjään entistä monipuolisemmin aloittamalla leirikoulujen tarjoamisen. Paukkulan tavoite on kehittää ja vakinaistaa leirikoulutoimintaansa kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi muiden leirikoulutarjoajien joukossa.
Aloitimme opinnäytetyöprosessin tutustumalla Paukkulan toimintaan ja tulevan leirikoulun sisältöön. Kartoitimme leirikoulun sisältöjä haastattelemalla rehtoria ja työelämäohjaajaamme sekä vierailemalla Riuttalanhovin toimintaympäristössä. Osallistuimme maaliskuussa järjestettyyn testipäivään sekä toukokuussa järjestettyyn varsinaiseen leirikouluun, joissa havainnoimme ohjaajien toimintaa ja sisällön seikkailukasvatuksellisuutta. Annoimme kehittämisideoita ja -ehdotuksia koko kehittämisprosessin ajan. Pidimme lisäksi leirikoulun jälkeen purkutilaisuuden, jossa kerroimme havainnoistamme, kuten väistyvän ohjaustyylin onnistumisesta. Purkutilaisuudessa keskus-telimme myös jatkokehittämisideoista.
Opinnäytetyössä avaamme seikkailukasvatuksen käsitettä ja historiaa. Esittelemme keskeisimmät seikkailukasvatuksen toimijat Suomessa ja kuvailemme myös seikkailukasvatusohjaajan roolia. Kerromme myös leirikoulun rantautumisesta Suomeen sekä sen nykyisestä asemasta koulumaailmassa. Kuvailemme Paukkulan järjestämän ensimmäisen leirikoulun sisältöä ja aktiviteetteja. Esittelemme kehittämismenetelmämme eli haastattelun ja havainnoinnin. Esittelemme kehittämisprosessin tuloksia eli kuinka hyvin leirikoulun sisältöjen seikkailukasvatuksellisuus toteutui.
Aloitimme opinnäytetyöprosessin tutustumalla Paukkulan toimintaan ja tulevan leirikoulun sisältöön. Kartoitimme leirikoulun sisältöjä haastattelemalla rehtoria ja työelämäohjaajaamme sekä vierailemalla Riuttalanhovin toimintaympäristössä. Osallistuimme maaliskuussa järjestettyyn testipäivään sekä toukokuussa järjestettyyn varsinaiseen leirikouluun, joissa havainnoimme ohjaajien toimintaa ja sisällön seikkailukasvatuksellisuutta. Annoimme kehittämisideoita ja -ehdotuksia koko kehittämisprosessin ajan. Pidimme lisäksi leirikoulun jälkeen purkutilaisuuden, jossa kerroimme havainnoistamme, kuten väistyvän ohjaustyylin onnistumisesta. Purkutilaisuudessa keskus-telimme myös jatkokehittämisideoista.
Opinnäytetyössä avaamme seikkailukasvatuksen käsitettä ja historiaa. Esittelemme keskeisimmät seikkailukasvatuksen toimijat Suomessa ja kuvailemme myös seikkailukasvatusohjaajan roolia. Kerromme myös leirikoulun rantautumisesta Suomeen sekä sen nykyisestä asemasta koulumaailmassa. Kuvailemme Paukkulan järjestämän ensimmäisen leirikoulun sisältöä ja aktiviteetteja. Esittelemme kehittämismenetelmämme eli haastattelun ja havainnoinnin. Esittelemme kehittämisprosessin tuloksia eli kuinka hyvin leirikoulun sisältöjen seikkailukasvatuksellisuus toteutui.