Ulvilan Pesä-Veikot ry:n markkinointiviestintäsuunnitelma
Timgren, Mari (2015)
Timgren, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia Ulvilan Pesä-Veikoille markkinointiviestintäsuunnitelma sekä myös toteuttaa ja arvioida suunnitelman tulokset kauden päätyttyä. Pesäpalloseuroissa kausi aloitetaan lokakuussa ja päätetään syyskuussa. Työn tavoitteena oli laatia onnistunut suunnitelma, jonka pohjalta luotiin seuralle viestinnän vuosikello tulevia vuosia varten. Markkinointiviestintäsuunnitelma toteutettiin yhdessä seuran viestintäryhmän sekä joukkueiden kanssa. Seuran viestintä oli ollut melko olematonta viimeisten vuosien aikana, joten uudistus oli tarpeellinen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin markkinointiviestintää sekä sen osa-alueita, joista digitaalista markkinointiviestintää vielä erikseen omassa luvussaan. Tämän jälkeen kerrottiin urheiluseuran markkinoinnista ja viestinnästä. Seuraavassa luvussa käsiteltiin UP-V:n markkinointiviestintäsuunnitelmaa sekä arvioitiin suunnitelmaa ja sen tuloksia.
Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus aloitettiin joulukuussa 2014 ja päätettiin syyskuussa 2015. Uudistuneilla kotisivuilla julkaistiin tämän ajanjakson aikana 153 uutista, 15 blogia, neljä PesäVeikko-terveistä, 39 Viikon henkilöä, kolme legendaesittelyä sekä yhdeksän joukkue-esittelyä. UP-V:n Facebook-sivuillakin julkaistiin 385 päivitystä kymmenen kuukauden aikana. Myös tykkääjämäärille asetetut tavoitteet
saavutettiin.
Elo-syyskuussa 2015 toteutettiin viestintäuudistuskysely, jonka avulla selvitettiin, oliko kauden aikana tehty uudistus onnistunut. Vastauksia kyselyyn saatiin 34 kappaletta ja suurin osa palautteista oli positiivisia. Palautteiden perusteella kotisivujen ulkonäkö ja käytettävyys on parantunut todella paljon. Sisältöäkin oli runsaasti, ja sivuja päivitettiin jatkuvasti. Erityisesti vastaajat pitivät siitä, että kaikki saivat tasapuolisesti näkyvyyttä niin kotisivuilla kuin sosiaalisessakin mediassa. Kehittämisehdotuksia annettiin myös muutama. Yhteystiedot pitäisi löytyä paljon helpommin kotisivuilta, jonne haluttiin myös seuran toiminnan suunnitelmat ja tavoitteet näkyville. Lisäksi kaivattiin lisää videopätkiä ja rohkeampaa asennetta pelien markkinointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin markkinointiviestintää sekä sen osa-alueita, joista digitaalista markkinointiviestintää vielä erikseen omassa luvussaan. Tämän jälkeen kerrottiin urheiluseuran markkinoinnista ja viestinnästä. Seuraavassa luvussa käsiteltiin UP-V:n markkinointiviestintäsuunnitelmaa sekä arvioitiin suunnitelmaa ja sen tuloksia.
Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus aloitettiin joulukuussa 2014 ja päätettiin syyskuussa 2015. Uudistuneilla kotisivuilla julkaistiin tämän ajanjakson aikana 153 uutista, 15 blogia, neljä PesäVeikko-terveistä, 39 Viikon henkilöä, kolme legendaesittelyä sekä yhdeksän joukkue-esittelyä. UP-V:n Facebook-sivuillakin julkaistiin 385 päivitystä kymmenen kuukauden aikana. Myös tykkääjämäärille asetetut tavoitteet
saavutettiin.
Elo-syyskuussa 2015 toteutettiin viestintäuudistuskysely, jonka avulla selvitettiin, oliko kauden aikana tehty uudistus onnistunut. Vastauksia kyselyyn saatiin 34 kappaletta ja suurin osa palautteista oli positiivisia. Palautteiden perusteella kotisivujen ulkonäkö ja käytettävyys on parantunut todella paljon. Sisältöäkin oli runsaasti, ja sivuja päivitettiin jatkuvasti. Erityisesti vastaajat pitivät siitä, että kaikki saivat tasapuolisesti näkyvyyttä niin kotisivuilla kuin sosiaalisessakin mediassa. Kehittämisehdotuksia annettiin myös muutama. Yhteystiedot pitäisi löytyä paljon helpommin kotisivuilta, jonne haluttiin myös seuran toiminnan suunnitelmat ja tavoitteet näkyville. Lisäksi kaivattiin lisää videopätkiä ja rohkeampaa asennetta pelien markkinointiin.