Lapsen sopeutuminen muuttuvaan päivähoitoympäristöön
Palomäki, Leena (2015)
Palomäki, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lapsen sopeutumista muuttuvaan päivähoitoympäristöön, kun hänen isosisaruksensa siirtyy esikouluun. Tutkimus toteutettiin yhdessä perhepäivähoitajan kanssa. Perhepäivähoitajalla oli ryhmässään kyseinen tilanne, josta hän halusi saada jatkoa ja vastaavia tilanteita ajatellen lisätietoa.
Tutkimustulokset kerättiin havainnoimalla viitenä eri kertana lapsen käytöstä. Havainnoinnit toteutettiin keväällä, kun sisarukset molemmat olivat hoidossa ja syksyllä, kun vain nuorempi sisaruksista oli paikalla. Havaintojen tueksi teetettiin teemahaastattelut perhepäivähoitajalle sekä lapsen vanhemmille. Teoriatieto kerättiin eri kirja- ja Internet-lähteistä. Sisarusten erottamisesta ei löytynyt suoranaisesti tietoa tai aikaisempia tutkimuksia. Teoriassa on sovellettu kirjallisuus- ja tutkimuslähteitä lapsen sopeutumisesta uuteen päivähoitopaikkaan.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että lapsella ei esiintynyt sopeutumattomuutta päivähoitoympäristöön sisaruksen siirtyessä esikouluun. Teorian ja tulosten pohjalta luotiin opas lapsen sopeutumisesta. Opas on työvälineenä varhaiskasvattajille sekä vanhemmille. Oppaan tarkoituksena on tukea kasvattajia ja vanhempia, kun lapsi elää muutoksessa. Opas helpottaa vanhempia varautumaan ja ymmärtämään mahdollista lapsen käytöksen muutosta.
Tutkimustulokset kerättiin havainnoimalla viitenä eri kertana lapsen käytöstä. Havainnoinnit toteutettiin keväällä, kun sisarukset molemmat olivat hoidossa ja syksyllä, kun vain nuorempi sisaruksista oli paikalla. Havaintojen tueksi teetettiin teemahaastattelut perhepäivähoitajalle sekä lapsen vanhemmille. Teoriatieto kerättiin eri kirja- ja Internet-lähteistä. Sisarusten erottamisesta ei löytynyt suoranaisesti tietoa tai aikaisempia tutkimuksia. Teoriassa on sovellettu kirjallisuus- ja tutkimuslähteitä lapsen sopeutumisesta uuteen päivähoitopaikkaan.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että lapsella ei esiintynyt sopeutumattomuutta päivähoitoympäristöön sisaruksen siirtyessä esikouluun. Teorian ja tulosten pohjalta luotiin opas lapsen sopeutumisesta. Opas on työvälineenä varhaiskasvattajille sekä vanhemmille. Oppaan tarkoituksena on tukea kasvattajia ja vanhempia, kun lapsi elää muutoksessa. Opas helpottaa vanhempia varautumaan ja ymmärtämään mahdollista lapsen käytöksen muutosta.