Tapahtumamarkkinoinnin suunnitelma : case: PipariBattle 2015
Nummi, Jenni (2015)
Nummi, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317313
Tiivistelmä
Idea tähän opinnäytetyöhön syntyi tarpeesta. Toimeksiantajana toimiva Hotelli- ja ravintolamuseo tarvitsi markkinointisuunnitelman vuoden 2015 lopulla pidettävälle PipariBattle-kilpailulle, joka järjestetään nyt neljättä kertaa. Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitseva museo on jo melko aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta toivoo tämän yhteistyön kautta saavan uusia näkökulmia etenkin some-markkinointiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko tapahtumamarkkinointia suorittaa sosiaalisen median kautta. Perinteisten tapahtumien sijaan tässä opinnäytetyössä pyrittiin luomaan sosiaalisessa mediassa järjestettävälle kuvakilpailulle innostava markkinointisuunnitelma, joka toisi Hotelli- ja Ravintolamuseolle lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta. Käytännön toteutus ja toimivuuden arviointi rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle aikataulusyistä.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta. Tietoperustassa käsitellään ensin markkinoinnin teoriaa, jonka jälkeen siirrytään markkinointiin sosiaalisen median näkökulmasta. Toiminnallisessa osuudessa keskitytään suunnitelman laatimiseen. Siinä PipariBattlea tarkastellaan SWOT-analyysin avulla, määritetään kohderyhmä sekä kartoitetaan keinoja, joilla kilpailuun saadaan osallistujia. Lisäksi pohditaan markkinoinnin aikataulutusta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko tapahtumamarkkinointia suorittaa sosiaalisen median kautta. Perinteisten tapahtumien sijaan tässä opinnäytetyössä pyrittiin luomaan sosiaalisessa mediassa järjestettävälle kuvakilpailulle innostava markkinointisuunnitelma, joka toisi Hotelli- ja Ravintolamuseolle lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta. Käytännön toteutus ja toimivuuden arviointi rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle aikataulusyistä.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta. Tietoperustassa käsitellään ensin markkinoinnin teoriaa, jonka jälkeen siirrytään markkinointiin sosiaalisen median näkökulmasta. Toiminnallisessa osuudessa keskitytään suunnitelman laatimiseen. Siinä PipariBattlea tarkastellaan SWOT-analyysin avulla, määritetään kohderyhmä sekä kartoitetaan keinoja, joilla kilpailuun saadaan osallistujia. Lisäksi pohditaan markkinoinnin aikataulutusta.