Tansanialaisen yliopiston viittomakielen tulkkien ammatillisuus : Haastattelututkimus Sebastian Kolowa Memorial Universityssä
Kauppinen, Katja (2015)
Kauppinen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317178
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kauppinen, Katja. Tansanialaisen yliopiston viittomakielen tulkkien ammatillisuus – Haastattelututkimus Sebastian Kolowa Memorial Universityssä. Syksy 2015, 41 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tansanian viittomakielen tulkkien ammatillisuutta Sebastian Kolowa Memorial Universityssä (SEKOMU) tehdyn haastattelututkimuksen avulla. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka yliopiston viittomakielen tulkit ovat kerryttäneet työn vaatiman osaamisensa ja minkälaisena he kokevat tulkin ammatin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään viittomakielen tulkin työn määritelmää sekä tulkkikoulutuksen ja tulkin ammatillisuuden kehittymistä Suomessa. Toiseen osaan on kartoitettu tietoa Tansanian viittomakielen tulkkien koulutuksen historiasta ja tämän hetken tilanteesta.
Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin henkilökohtaista teemahaastattelua. Viiden tulkin haastattelut toteutettiin Tansaniassa kansainvälisen opiskelijavaihdon aikana. Haastatteluista kävi ilmi, että yliopiston tulkit olivat onnistuneet kartuttamaan tietämyksensä viittomakielestä eri tavoin. Tulkkien tietämys tulkkauksesta oli vähäinen. Haastateltavat kokivat tulkin ammatin mielekkäänä vaikka ongelmina olivat ammatin arvostuksen ja koulutuksen puute.
Asiasanat: ammatillisuus, Tansania, teemahaastattelu, tulkkikoulutus, viittomakielentulkit
Kauppinen, Katja. Tansanialaisen yliopiston viittomakielen tulkkien ammatillisuus – Haastattelututkimus Sebastian Kolowa Memorial Universityssä. Syksy 2015, 41 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tansanian viittomakielen tulkkien ammatillisuutta Sebastian Kolowa Memorial Universityssä (SEKOMU) tehdyn haastattelututkimuksen avulla. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka yliopiston viittomakielen tulkit ovat kerryttäneet työn vaatiman osaamisensa ja minkälaisena he kokevat tulkin ammatin.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään viittomakielen tulkin työn määritelmää sekä tulkkikoulutuksen ja tulkin ammatillisuuden kehittymistä Suomessa. Toiseen osaan on kartoitettu tietoa Tansanian viittomakielen tulkkien koulutuksen historiasta ja tämän hetken tilanteesta.
Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin henkilökohtaista teemahaastattelua. Viiden tulkin haastattelut toteutettiin Tansaniassa kansainvälisen opiskelijavaihdon aikana. Haastatteluista kävi ilmi, että yliopiston tulkit olivat onnistuneet kartuttamaan tietämyksensä viittomakielestä eri tavoin. Tulkkien tietämys tulkkauksesta oli vähäinen. Haastateltavat kokivat tulkin ammatin mielekkäänä vaikka ongelmina olivat ammatin arvostuksen ja koulutuksen puute.
Asiasanat: ammatillisuus, Tansania, teemahaastattelu, tulkkikoulutus, viittomakielentulkit