Henkilöstön koulutustarpeen syntyprosessi ja asiakasymmärrys koulutuksen suunnittelussa
Pyyny, Raimo (2016)
Pyyny, Raimo
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulun teollisuuden ja luonnonvarojen osaamisala. Opinnäytetyön tavoitteena oli koulutuspalvelun käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että se vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palveluntarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin löytämään vastauksia sille, onko mahdollista ennustaa etukäteen asiakasorganisaation uusia henkilöstön jatkokoulutustarpeita.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä ovat tapaustutkimus ja palvelumuotoilu. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Yksittäiseksi tapaukseksi oli valittu kolmen päivän laajuinen teollisuuden tarpeista syntynyt hydrauliikkakoulutus. Tapaustutkimuksen avulla selvitettiin koulutuksen syntymekanismit ja sen kehit-tymiseen vaikuttavat tekijät. Palvelumuotoilun avulla pyrittiin löytämään asiakkaan arvon muodostamiseen liittyvät tekijät, joiden perusteella selvitettiin koulutuspalveluiden muotoilu asiakkaan tarpeisiin sopivaksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin malli henkilöstön koulutustarpeen syntymekanismeista ja tiivistelmä asiakaslähtöisen henkilöstökoulutuksen suunnittelussa huomioitavista tekijöistä. Malleja ja tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan käyttää henkilöstön koulutustarpeen ennakoinnissa, asiakaslähtöisen henkilöstökoulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä asiakaslähtöisen palvelumallin kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä ovat tapaustutkimus ja palvelumuotoilu. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Yksittäiseksi tapaukseksi oli valittu kolmen päivän laajuinen teollisuuden tarpeista syntynyt hydrauliikkakoulutus. Tapaustutkimuksen avulla selvitettiin koulutuksen syntymekanismit ja sen kehit-tymiseen vaikuttavat tekijät. Palvelumuotoilun avulla pyrittiin löytämään asiakkaan arvon muodostamiseen liittyvät tekijät, joiden perusteella selvitettiin koulutuspalveluiden muotoilu asiakkaan tarpeisiin sopivaksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin malli henkilöstön koulutustarpeen syntymekanismeista ja tiivistelmä asiakaslähtöisen henkilöstökoulutuksen suunnittelussa huomioitavista tekijöistä. Malleja ja tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan käyttää henkilöstön koulutustarpeen ennakoinnissa, asiakaslähtöisen henkilöstökoulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä asiakaslähtöisen palvelumallin kehittämisessä.