Hengityslaitehoidon osaamiskriteerit tehosairaanhoitajille
Ristola, Elina (2016)
Ristola, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167925
Tiivistelmä
Teho- ja tehovalvontaosastolla työskenteleviltä sairaanhoitajilta vaaditaan paljon erityisosaamista ja yksi keskeisimmistä osa-alueista on hengityslaitehoito. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) teho- ja tehovalvontaosastojen ohjausryhmän toimeksiantona. Tehosairaanhoitajille halutaan näyttökokeet hengityslaitehoidon osaamisen todentamiseksi. Tämän kehittämistyön tarkoitus oli luoda osaamiskriteerit tehosairaanhoitajille hengityslaitehoidosta. Tavoitteena on lisätä potilasturvallisuutta ja turvata hengityslaitehoidossa oleville potilaille tasalaatuinen ja korkeatasoinen hoito yhtenäisten osaamiskriteerien avulla HUS:n teho- ja tehovalvontaosastoilla.
Osaamiskriteerit muodostuivat sairaanhoitajien ammatillisesta pätevyydestä kertovasta kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista ja hoitosuosituksista. Aineistohaku tehtiin Cinahl- ja Medic-tietokannoista. Haku rajattiin vuosiin 2010–2015. Lopullisen aineiston osaamiskriteerejä varten muodosti 36 artikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönluokittelulla. Analysoinnin jälkeen muodostuneet osaamiskriteerit luokitettiin sisältöjen mukaan Riitta Meretojan (2003) sairaanhoitajan ammattipätevyyttä kuvaavan Nurse Competence Scale (NCS)- mittarin kategorioihin. Mittarin kategoriat ovat auttaminen, opettaminen ja ohjaaminen, tarkkailutehtävät, tilanteidenhallinta, hoitotoimien hallinta, laadunvarmistus ja työrooli. Kehittämistyössä hyödynnettiin Delphi-menetelmää ja ennen osaamiskriteerien lopullista muotoutumista ne täydennettiin ja hyväksytettiin asiantuntijaryhmällä. Asiantuntijaryhmä koostui HUS:n teho- ja tehovalvontaosastojen osastohoitajista tai heidän valitsemistaan asiantuntijoista, kahdesta lääkäristä sekä hoitotyön kliinisistä asiantuntijoista. Palautteen perusteella osaamiskriteerejä vielä muokattiin ja osaamiskriteereitä muodostui lopulta 35.
NCS-mittarin kategorioista auttaminen sekä opettaminen ja ohjaaminen yhdistettiin yhdeksi osa-alueeksi, joten osaamiskriteerit on jaettu kuuteen osa-alueeseen. Osaamiskriteerien avulla on tulevaisuudessa tarkoitus yhtenäistää tehosairaanhoitajien osaamista ja turvata tasalaatuinen hoito hengityslaitepotilaille. Suunnitelmana on käyttää osaamiskriteerejä osaamisen varmistamisessa simulaatiopedagogiikkaa hyödyntävässä näyttökokeessa. Osaamiskriteerien sisältö on jatkossa tarkoitus yksityiskohtaisemmin avata näyttöjen vastaanottamista varten.
Osaamiskriteerit muodostuivat sairaanhoitajien ammatillisesta pätevyydestä kertovasta kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista ja hoitosuosituksista. Aineistohaku tehtiin Cinahl- ja Medic-tietokannoista. Haku rajattiin vuosiin 2010–2015. Lopullisen aineiston osaamiskriteerejä varten muodosti 36 artikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönluokittelulla. Analysoinnin jälkeen muodostuneet osaamiskriteerit luokitettiin sisältöjen mukaan Riitta Meretojan (2003) sairaanhoitajan ammattipätevyyttä kuvaavan Nurse Competence Scale (NCS)- mittarin kategorioihin. Mittarin kategoriat ovat auttaminen, opettaminen ja ohjaaminen, tarkkailutehtävät, tilanteidenhallinta, hoitotoimien hallinta, laadunvarmistus ja työrooli. Kehittämistyössä hyödynnettiin Delphi-menetelmää ja ennen osaamiskriteerien lopullista muotoutumista ne täydennettiin ja hyväksytettiin asiantuntijaryhmällä. Asiantuntijaryhmä koostui HUS:n teho- ja tehovalvontaosastojen osastohoitajista tai heidän valitsemistaan asiantuntijoista, kahdesta lääkäristä sekä hoitotyön kliinisistä asiantuntijoista. Palautteen perusteella osaamiskriteerejä vielä muokattiin ja osaamiskriteereitä muodostui lopulta 35.
NCS-mittarin kategorioista auttaminen sekä opettaminen ja ohjaaminen yhdistettiin yhdeksi osa-alueeksi, joten osaamiskriteerit on jaettu kuuteen osa-alueeseen. Osaamiskriteerien avulla on tulevaisuudessa tarkoitus yhtenäistää tehosairaanhoitajien osaamista ja turvata tasalaatuinen hoito hengityslaitepotilaille. Suunnitelmana on käyttää osaamiskriteerejä osaamisen varmistamisessa simulaatiopedagogiikkaa hyödyntävässä näyttökokeessa. Osaamiskriteerien sisältö on jatkossa tarkoitus yksityiskohtaisemmin avata näyttöjen vastaanottamista varten.