Kummitoiminnan käynnistäminen Nuorten Ystävien klubitaloilla
Ollikainen, Anne; Niemelä, Jussi (2016)
Ollikainen, Anne
Niemelä, Jussi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168086
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee vertaistukitoiminnan käynnistämistä Nuorten Ystävien kolmella klubitalolla yhteistutkimisen menetelmää soveltaen. Tutkimusongelman pyrimme tiivistämään kysymykseen: miten yhteistutkimisen menetelmä soveltuu vertaistukitoiminnan käynnistämiseen.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu vertaistuen käynnistämiseksi järjestetyistä koulutuksista Nuorten Ystävien klubitaloilla sekä opinnäyteraportista. Koulutukset pidimme yhteistutkimisen menetelmää soveltaen kevään ja syksyn 2015 aikana. Koulutuksia järjestimme yhteensä 14 kertaa, minkä lisäksi klubitaloilla pidettiin infotilaisuus ja koulutusten suunnittelupäivä. Koulutusten päätteeksi järjestimme kaikille yhteisen kummileirin. Koulutussisällöt muodostuivat taloittain yksilöllisiksi.
Opinnäytetyön raportissa käsittelemme vertaistukea käsitteenä sekä yhteistutkimista menetelmänä. Työskentelyn teoreettista taustaa avaamme lisäksi dialogisuuden ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteiden kautta. Kuvaamme raportissa vertaisten koulutuksessa käyttämiämme osallistavia toimintatapoja, koulutusten kulkua sekä haasteita ja onnistumisia. Johtopäätöksissä toteamme, että yhteistutkimisen menetelmä soveltuu hyvin vertaistukitoiminnan käynnistämiseen, mutta se vaatii selkeää dokumentointia tuotetuista sisällöistä sekä avointa ja tutkivaa mieltä mukaan lähteviltä.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu vertaistuen käynnistämiseksi järjestetyistä koulutuksista Nuorten Ystävien klubitaloilla sekä opinnäyteraportista. Koulutukset pidimme yhteistutkimisen menetelmää soveltaen kevään ja syksyn 2015 aikana. Koulutuksia järjestimme yhteensä 14 kertaa, minkä lisäksi klubitaloilla pidettiin infotilaisuus ja koulutusten suunnittelupäivä. Koulutusten päätteeksi järjestimme kaikille yhteisen kummileirin. Koulutussisällöt muodostuivat taloittain yksilöllisiksi.
Opinnäytetyön raportissa käsittelemme vertaistukea käsitteenä sekä yhteistutkimista menetelmänä. Työskentelyn teoreettista taustaa avaamme lisäksi dialogisuuden ja sosiokulttuurisen innostamisen käsitteiden kautta. Kuvaamme raportissa vertaisten koulutuksessa käyttämiämme osallistavia toimintatapoja, koulutusten kulkua sekä haasteita ja onnistumisia. Johtopäätöksissä toteamme, että yhteistutkimisen menetelmä soveltuu hyvin vertaistukitoiminnan käynnistämiseen, mutta se vaatii selkeää dokumentointia tuotetuista sisällöistä sekä avointa ja tutkivaa mieltä mukaan lähteviltä.