Geopark- alueella sijaitsevien matkailupalveluiden kartoitus ja konseptointi - Case: Lauhanvuori Region
Uuro, Karoliina (2016)
Uuro, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni tarkoitus oli kartoittaa, mitä matkailupalveluja Lauhanvuori Region- Geopark- alueella tarjotaan tällä hetkellä sekä millaisia palveluja yrittäjät toivoisivat alueelle enemmän. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisia kohderyhmiä yrittäjät ja yhdistykset toivoisivat Lauhanvuori Region – alueelle enemmän.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin kaikille Lauhanvuori Region- alueella toimiville matkailupalveluita tarjoaville yrityksille ja yhdistyksille, jotka saatiin sähköpostilla tai puhelimen välityksellä tavoitettua. Lähetin kyselyn 91:lle tutkittavalle ja se saavutti yhteensä 36 vastausta ja vastausprosentiksi muodostui 40%. Vastausajan jälkeen tulokset syötettiin havaintomatriisiin, jonka jälkeen tulokset taulukoitiin ja analysoitiin.
Tutkimustulosten perusteella luotiin konseptimalleja, jossa on mukana alueen yrityksiä. Konseptimallit ovat tuotteiden ydinideoita ja ne luotiin jokaisen hankkeessa mukana olevan kunnan alueelle. Lauhanvuori Region- Geopark - hankkeeseen on tällä hetkellä sitoutunut Honkajoki, Isojoki, Jämijärvi, Kankaanpää, Karijoki, Karvia, Kauhajoki, Parkano sekä Siikainen. Konseptimallit luotiin sekä kerroksisen matkai-lutuotteen mallin mukaan, että kokonaismatkailutuotteen mallin mukaan. Kuntakohtaiset konseptimallit luotiin kerroksisen matkailutuotteen mallin avulla ja koko Lau-hanvuori Region- alueen konseptimalli luotiin kokonaismatkailutuotteen mallia noudattaen.
Kyselylomakkeet lähetettiin helmikuun 2016 aikana vastaajille ja tulokset analysoitiin maaliskuun 2016 aikana. Työn tuloksista voi huomata, että palvelutarjonta on tällä hetkellä vahvalla pohjalla, mutta tarvetta eri toimialojen palvelutarjonnan lisäämiseen on. Majoitus-, ravitsemis-, ohjelma- sekä opastuspalvelut olivat palvelutarjonnaltaan erittäin hyvällä pohjalla. Työn tuloksista selviää, että ohjelmapalvelut oli toimiala, johon yrittäjät kaipasivat eniten muutoksia.
Kyselyn avulla selvitettiin myös yrittäjien halukkuutta alueen matkailutoimijoiden väliseen yhteistyöverkostoon. Yritysverkosto oli yrittäjien mielestä positiivinen asia, johon he halusivat aktiivisesti osallistua. Yritysverkoston tarkoitus olisi luoda verkosto, joka yhdistäisi matkailun yrittäjiä sekä yhdistyksiä. Verkoston avulla alueelle olisi tarkoitus tulevaisuudessa yrittää houkutella lisää kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin kaikille Lauhanvuori Region- alueella toimiville matkailupalveluita tarjoaville yrityksille ja yhdistyksille, jotka saatiin sähköpostilla tai puhelimen välityksellä tavoitettua. Lähetin kyselyn 91:lle tutkittavalle ja se saavutti yhteensä 36 vastausta ja vastausprosentiksi muodostui 40%. Vastausajan jälkeen tulokset syötettiin havaintomatriisiin, jonka jälkeen tulokset taulukoitiin ja analysoitiin.
Tutkimustulosten perusteella luotiin konseptimalleja, jossa on mukana alueen yrityksiä. Konseptimallit ovat tuotteiden ydinideoita ja ne luotiin jokaisen hankkeessa mukana olevan kunnan alueelle. Lauhanvuori Region- Geopark - hankkeeseen on tällä hetkellä sitoutunut Honkajoki, Isojoki, Jämijärvi, Kankaanpää, Karijoki, Karvia, Kauhajoki, Parkano sekä Siikainen. Konseptimallit luotiin sekä kerroksisen matkai-lutuotteen mallin mukaan, että kokonaismatkailutuotteen mallin mukaan. Kuntakohtaiset konseptimallit luotiin kerroksisen matkailutuotteen mallin avulla ja koko Lau-hanvuori Region- alueen konseptimalli luotiin kokonaismatkailutuotteen mallia noudattaen.
Kyselylomakkeet lähetettiin helmikuun 2016 aikana vastaajille ja tulokset analysoitiin maaliskuun 2016 aikana. Työn tuloksista voi huomata, että palvelutarjonta on tällä hetkellä vahvalla pohjalla, mutta tarvetta eri toimialojen palvelutarjonnan lisäämiseen on. Majoitus-, ravitsemis-, ohjelma- sekä opastuspalvelut olivat palvelutarjonnaltaan erittäin hyvällä pohjalla. Työn tuloksista selviää, että ohjelmapalvelut oli toimiala, johon yrittäjät kaipasivat eniten muutoksia.
Kyselyn avulla selvitettiin myös yrittäjien halukkuutta alueen matkailutoimijoiden väliseen yhteistyöverkostoon. Yritysverkosto oli yrittäjien mielestä positiivinen asia, johon he halusivat aktiivisesti osallistua. Yritysverkoston tarkoitus olisi luoda verkosto, joka yhdistäisi matkailun yrittäjiä sekä yhdistyksiä. Verkoston avulla alueelle olisi tarkoitus tulevaisuudessa yrittää houkutella lisää kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita.