Digitaalioskilloskooppi ammattikouluopetuksessa
Mattila, Tomi (2016)
Mattila, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249583
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli selvittää nykyaikaisen, erityisesti autoalalle suunnitellun Pico-Scope 4420-digitaalioskilloskoopin ominaisuuksia ja soveltuvuutta ammattikoulukäyttöön.
Työssä tarkastellaan oskilloskooppeihin liittyviä termejä käyttäen referenssinä PicoScope- järjestelmän ominaisuuksia. Nykyaikaisen digitaalioskilloskoopin toimintoja ajoneuvojen sähköisessä vianhaussa esitellään esimerkkimittausten kautta. Työssä kuvataan myös ajoneuvoissa yleisesti käytettävien tiedonsiirtoväylien, ohjainlaitteiden ja antureiden toimintaperiaatteita. Työn lopussa tarkastellaan ajoneuvoasentajan tutkintoon johtavan koulutuksen opintosuunnitelmaa Sataedun Ulvilan toimipisteen kannalta. Lisäksi pohditaan sitä, kuinka sähköisen vianhaun ja oskilloskoopin käytön opetus soveltuu autoalan opintosuunnitelmaan ja työelämän tarpeisiin.
Työssä käytettiin lähteinä autosähköalan kirjallisuutta ja Internet-lähteitä. Insinöörityöstä on tarkoitus jäädä työn tilaajalle väline, jonka avulla voidaan kehittää sähköisen vianhaun opetusta.
Työssä tarkastellaan oskilloskooppeihin liittyviä termejä käyttäen referenssinä PicoScope- järjestelmän ominaisuuksia. Nykyaikaisen digitaalioskilloskoopin toimintoja ajoneuvojen sähköisessä vianhaussa esitellään esimerkkimittausten kautta. Työssä kuvataan myös ajoneuvoissa yleisesti käytettävien tiedonsiirtoväylien, ohjainlaitteiden ja antureiden toimintaperiaatteita. Työn lopussa tarkastellaan ajoneuvoasentajan tutkintoon johtavan koulutuksen opintosuunnitelmaa Sataedun Ulvilan toimipisteen kannalta. Lisäksi pohditaan sitä, kuinka sähköisen vianhaun ja oskilloskoopin käytön opetus soveltuu autoalan opintosuunnitelmaan ja työelämän tarpeisiin.
Työssä käytettiin lähteinä autosähköalan kirjallisuutta ja Internet-lähteitä. Insinöörityöstä on tarkoitus jäädä työn tilaajalle väline, jonka avulla voidaan kehittää sähköisen vianhaun opetusta.