Regissörens kamp: Filmskaparens behov att berätta : Med kortfilmsmanuset "Brännmärkt" som utgångspunkt
Lindblom, Daniel (2016)
Lindblom, Daniel
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249562
Tiivistelmä
Mikä saa elokuvaohjaajan vuosi vuoden jälkeen taistelemaan saadakseen tarinansa kerrottua ja kuvattua huolimatta vastustusta eri puolilta? Mistä syntyy kertojan tarve ja tahto kertoa tarinoita jotka kohdistuvat ongelmiin yhteiskunnassa ja jotka joskus näytetään hirveällä ja järkyttävällä tavalla?
Näyttötyössä tulen käyttämään kirjallisuutta maailmantunnetuista autereista, Bergman, Trier, Tarkovskij, mainitakseen pari, ja siten tutkia mistä tämä tahto kertoa tulee: miksi yksilö kantaa suurta vastuutta kertoa maailmalle dramaattisista ja vaikeista lapsuuden kokemuksistaan? Mistä syntyy halu näyttää hirveyksiä hintaan mihin hyvänsä? Ja millä tavalla tällaista tulisi näyttää? Onko sellaista kun ”taidelista vapautta” ollenkaan olemassa, tai kantaako tarinankertoja myös vastusta siitä mitä hän antaa maailman kokea?
Ydin tässä näyttötyössä on keskustelu elokuvankertojan tarpeesta kertoa ja kertojanvastuusta oman elokuvakäsikirjotukseni ”Brännmärkt”, joka käsittelee sosiaalisia ongelmia perheessä jossa on teinityttö, pohjalta. Pyrkimykseni on, käyttäen kirjallisuutta tunnetuista autereista, analysoida miksi henkilökohtaisilla tarinoilla on taipumus muuttua hyviksi ja totuudenmukaisiksi, ja vakuutella aloittelijoita kertomaan omia, henkilökohtaisia tarinoitaan eikä luovuttaa vastoinkäymisistä huolimatta.
Näyttötyössä tulen käyttämään kirjallisuutta maailmantunnetuista autereista, Bergman, Trier, Tarkovskij, mainitakseen pari, ja siten tutkia mistä tämä tahto kertoa tulee: miksi yksilö kantaa suurta vastuutta kertoa maailmalle dramaattisista ja vaikeista lapsuuden kokemuksistaan? Mistä syntyy halu näyttää hirveyksiä hintaan mihin hyvänsä? Ja millä tavalla tällaista tulisi näyttää? Onko sellaista kun ”taidelista vapautta” ollenkaan olemassa, tai kantaako tarinankertoja myös vastusta siitä mitä hän antaa maailman kokea?
Ydin tässä näyttötyössä on keskustelu elokuvankertojan tarpeesta kertoa ja kertojanvastuusta oman elokuvakäsikirjotukseni ”Brännmärkt”, joka käsittelee sosiaalisia ongelmia perheessä jossa on teinityttö, pohjalta. Pyrkimykseni on, käyttäen kirjallisuutta tunnetuista autereista, analysoida miksi henkilökohtaisilla tarinoilla on taipumus muuttua hyviksi ja totuudenmukaisiksi, ja vakuutella aloittelijoita kertomaan omia, henkilökohtaisia tarinoitaan eikä luovuttaa vastoinkäymisistä huolimatta.