Nuoret ja stressi : Stressinhallintaa Lyseonpuiston lukion Hyvinvointiaamupäivässä
Peura, Laura; Nousiainen, Katja (2016)
Peura, Laura
Nousiainen, Katja
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610038
Tiivistelmä
Stressi on synnynnäinen välttämätön reaktio, joka saa meidät toimimaan, mutta pitkittyessään se vaikuttaa terveyteemme heikentävästi. Erilaiset psyykkiset ja fyysiset sairaudet voivat laueta pitkään jatkuneen stressin seurauksena. Hyvät stressinhallintataidot edistävät terveyttä ja lisäävät hyvinvointia.
Tutkimukset osoittavat, että lukiolaiset kokevat opintoihin liittyvää stressiä. Nuorten kyky käsitellä stressiä poikkeaa aikuisten stressinsäätelykyvyistä, sillä nuorten taidot ovat vielä keskeneräiset. Nuoret tarvitsevatkin aikuisten apua stressin säätelyyn.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Lyseonpuiston lukion oppilaiden terveyttä lisäämällä nuorten tietämystä stressistä ja vahvistamalla heidän stressinhallintataitoja. Tarkoituksena oli antaa stressiin liittyvää terveysneuvontaa ja ohjausta sekä esitellä ajankohtainen puhelinsovellus aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lyseonpuiston lukiossa järjestetyssä Hyvinvointiaamupäivässä stressinhallinta-rastina. Valmistuvat terveydenhoitajat organisoivat Hyvinvointiaamupäivän kehittämishankkeenaan, jossa alan eri toimijat, kuten yhdistykset ja järjestöt esittelivät toimintaansa.
Hyvinvointiaamupäivässä käsittelimme stressiä, sen vaikutuksia ja erilaisia stressinhallintakeinoja. Stressinhallinnan teoria perustui E. J. Bournen listaan, coping- eli selviytymiskeinoihin sekä mindfulnessiin. Ohjauksessa toteutimme kognitiivis-konstruktiivista opetusmenetelmää. Ohjausmenetelminä olivat orientoiva lukutehtävä, nuorten kokoama miellekartta stressinhallintataidoista, sekä simulointi, jossa lukiolaiset kokeilivat Jyväskylän yliopiston sekä VTT:n suunnittelemaa ja kehittämää Oiva-hyvinvointisovellusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuoret tarvitsevat niin tiedollista kuin taidollista tukea stressinhallintaan. Kiinnostusta ja tarvetta nuorten kielellä toteutetulle sekä kuvitetulle Oivan kaltaiselle stressinhallinta-sovellukselle olisi.
Tutkimukset osoittavat, että lukiolaiset kokevat opintoihin liittyvää stressiä. Nuorten kyky käsitellä stressiä poikkeaa aikuisten stressinsäätelykyvyistä, sillä nuorten taidot ovat vielä keskeneräiset. Nuoret tarvitsevatkin aikuisten apua stressin säätelyyn.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Lyseonpuiston lukion oppilaiden terveyttä lisäämällä nuorten tietämystä stressistä ja vahvistamalla heidän stressinhallintataitoja. Tarkoituksena oli antaa stressiin liittyvää terveysneuvontaa ja ohjausta sekä esitellä ajankohtainen puhelinsovellus aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lyseonpuiston lukiossa järjestetyssä Hyvinvointiaamupäivässä stressinhallinta-rastina. Valmistuvat terveydenhoitajat organisoivat Hyvinvointiaamupäivän kehittämishankkeenaan, jossa alan eri toimijat, kuten yhdistykset ja järjestöt esittelivät toimintaansa.
Hyvinvointiaamupäivässä käsittelimme stressiä, sen vaikutuksia ja erilaisia stressinhallintakeinoja. Stressinhallinnan teoria perustui E. J. Bournen listaan, coping- eli selviytymiskeinoihin sekä mindfulnessiin. Ohjauksessa toteutimme kognitiivis-konstruktiivista opetusmenetelmää. Ohjausmenetelminä olivat orientoiva lukutehtävä, nuorten kokoama miellekartta stressinhallintataidoista, sekä simulointi, jossa lukiolaiset kokeilivat Jyväskylän yliopiston sekä VTT:n suunnittelemaa ja kehittämää Oiva-hyvinvointisovellusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuoret tarvitsevat niin tiedollista kuin taidollista tukea stressinhallintaan. Kiinnostusta ja tarvetta nuorten kielellä toteutetulle sekä kuvitetulle Oivan kaltaiselle stressinhallinta-sovellukselle olisi.