Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Terveyspalvelujärjestelmä ja itsehoito kotoutuskoulutuksessa : oppimateriaali Salon kansalaisopiston Otso-ryhmälle
Lehikoinen, Hanna (2016)
Lehikoinen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610148
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin aihio tuli Navigoi-hankkeesta, jonka tarkoituksena oli työikäisten terveyden edistäminen. Kehittämisprojekti toteutettiin itsenäisenä projektina, yhteistyössä Salon kansalaisopiston maahanmuuttajaryhmän kanssa. Kehittämisprojektin taustalla oli kirjallisuuden perusteella todettu tarve kehittää kotoutuskoulutukseen suomalaista terveyspalvelujärjestelmää kuvaavaa selkokielistä materiaalia.
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos kehottaa kuntia ja kotoutuskoulutusta tarjoavia tahoja opettamaan maahanmuuttajille suomalaista terveyspalvelujärjestelmää, jotta kulttuurieroista johtuvia hankauksia kohtaamisissa voitaisiin vähentää. Suomalainen terveyspalvelujärjestelmä on todettu tutkimuksissa pirstaleiseksi ja jopa kantaväestöllä on välillä haasteita oikeaan hoitopaikkaan hakeutumisessa.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää maahanmuuttajataustaisten tietoutta suomalaisesta terveydenhuoltojärjestelmästä, antaa tukea itsehoitoon sekä tukea terveydenhuoltohenkilökuntaa maahanmuuttajan kohtaamisessa yksilönä. Tarkoituksena oli luoda mahdollisuuksia maahanmuuttajan terveyden edistämiselle tuottamalla selkokielistä oppimateriaalia kotoutuskoulutukseen. Kehittämisprojekti oli nelivaiheinen.
Ensimmäisessä vaiheessa ideoitiin ja tarkennettiin aihetta sekä täsmennettiin kohderyhmä. Toisessa vaiheessa suunniteltiin empiirisen osan toteuttaminen ja tutustuttiin aiheeseen kirjallisuuden perusteella. Kirjallinen osuus käsittää kotouttamisen sisällön ja vastuut yhteiskunnassa, sekä kotouttamisopetukselle keskeiset elementit kuten selkokieli ja aikuisten opettaminen. Kehittämisprojektin empiirisessä osassa haettiin tukea kirjallisuudelle oppimateriaalin laatimisessa. Empiirisessä osassa toteutettiin kysely, johon osallistuivat Salon kansalaisopiston maahanmuuttajaopiskelijat opettajansa avustuksella. Oppimateriaali luovutettiin Salon kansalaisopiston käyttöön ja projektin raportointi toteutettiin seminaarissa.
Projektin tuotokset toimivat oppimateriaalikokonaisuutena maahanmuuttajien kieli- ja yhteiskuntaopetuksessa. Materiaali koostuu selkokielisistä itsehoito-ohjeista, luentomateriaalista ja lautapelistä. Materiaalin tarkoituksena on selkiyttää maahanmuuttajalle Suomen terveyspalvelujärjestelmää, opettaa terveyteen liittyvää sanastoa sekä rohkaista keskustelemaan terveyteen ja terveydenhoitoon liittyvistä asioista.
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos kehottaa kuntia ja kotoutuskoulutusta tarjoavia tahoja opettamaan maahanmuuttajille suomalaista terveyspalvelujärjestelmää, jotta kulttuurieroista johtuvia hankauksia kohtaamisissa voitaisiin vähentää. Suomalainen terveyspalvelujärjestelmä on todettu tutkimuksissa pirstaleiseksi ja jopa kantaväestöllä on välillä haasteita oikeaan hoitopaikkaan hakeutumisessa.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää maahanmuuttajataustaisten tietoutta suomalaisesta terveydenhuoltojärjestelmästä, antaa tukea itsehoitoon sekä tukea terveydenhuoltohenkilökuntaa maahanmuuttajan kohtaamisessa yksilönä. Tarkoituksena oli luoda mahdollisuuksia maahanmuuttajan terveyden edistämiselle tuottamalla selkokielistä oppimateriaalia kotoutuskoulutukseen. Kehittämisprojekti oli nelivaiheinen.
Ensimmäisessä vaiheessa ideoitiin ja tarkennettiin aihetta sekä täsmennettiin kohderyhmä. Toisessa vaiheessa suunniteltiin empiirisen osan toteuttaminen ja tutustuttiin aiheeseen kirjallisuuden perusteella. Kirjallinen osuus käsittää kotouttamisen sisällön ja vastuut yhteiskunnassa, sekä kotouttamisopetukselle keskeiset elementit kuten selkokieli ja aikuisten opettaminen. Kehittämisprojektin empiirisessä osassa haettiin tukea kirjallisuudelle oppimateriaalin laatimisessa. Empiirisessä osassa toteutettiin kysely, johon osallistuivat Salon kansalaisopiston maahanmuuttajaopiskelijat opettajansa avustuksella. Oppimateriaali luovutettiin Salon kansalaisopiston käyttöön ja projektin raportointi toteutettiin seminaarissa.
Projektin tuotokset toimivat oppimateriaalikokonaisuutena maahanmuuttajien kieli- ja yhteiskuntaopetuksessa. Materiaali koostuu selkokielisistä itsehoito-ohjeista, luentomateriaalista ja lautapelistä. Materiaalin tarkoituksena on selkiyttää maahanmuuttajalle Suomen terveyspalvelujärjestelmää, opettaa terveyteen liittyvää sanastoa sekä rohkaista keskustelemaan terveyteen ja terveydenhoitoon liittyvistä asioista.