Mäntsälän Messut 2016 -tapahtuma
Väisälä, Maarit (2016)
Väisälä, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610135
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Mäntsälän Messut 2016 –tapahtuma ja se tehtiin toimeksiantona Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle. Toimeksiannon tavoitteena oli tutkia messujen järjestämisen ja toteutuksen yhteydessä, ajoiko juna jo Mäntsälän Messujen ohi ja miten messuista saadaan onnistunut tapahtuma. Toimeksiannon tavoite oli messujen kiinnostavuuden ja järjestelyiden onnistumisen tutkimisen lisäksi myös toimia aktiivisesti projektiryhmässä, kehittää messutapahtumaa ja tuottaa messujen järjestäjille, Mäntsälä Mielessä ry:lle ja Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle, projektista tapahtumakuvaus sekä kehitysehdotuksia seuraaviin tapahtumiin. Ryhmä Laurean opiskelijoita osallistui tapahtuman järjestämiseen ja toteutukseen. Messut toteutettiin huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna Mäntsälän monitoimitalolla.
Tutkielman teoreettinen viitekehys liittyi tapahtumamarkkinointiin ja lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaista että ulkomaista kirjallisuutta. Tutkielma tehtiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, mutta kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käytetiin tukemaan laadullista tutkimusta.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena näytteilleasettajille ja messukävijöille. Kysely näytteilleasettajille toteutettiin Google Forms –palvelulla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin heti messujen päätyttyä kaikille näytteilleasettajille sähköpostilla. Näytteilleasettajia oli yhteensä 80, joilta vastauksia saatiin yhteensä 42. Vastausprosentti oli 53 %. Kysely messukävijöille tehtiin tapahtuman aikana täytettävällä kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin yhteensä 266 vastausta. Kävijämäärä oli 1 911, joten vastausprosentti oli 14 %. Vastausprosentti oli alhainen, mutta vastaajat edustivat hyvin perusjoukkoa. Kyselytutkimusten lisäksi tutkittiin messuosastomyyntiä, messujen kävijämäärää, kotisivujen kävijämääriä sekä Facebookin käyttöä markkinoinnissa tilastoihin perustuen.
Tutkimustulosten mukaan sekä näytteilleasettajat että messukävijät olivat pääosin tyytyväisiä messuihin. Messut saivat Likertin viisinumeroisella asteikolla messukävijöiltä keskiarvona arvosanan 3,8, jota voidaan pitää erinomaisena. Näytteilleasettajien antamien arvosanojen keskiarvo kysymykseen, miten messut onnistuivat näytteilleasettajan osalta, oli 4,0. Selkein tutkimuksessa esille tullut kehityskohde on opasteiden lisääminen niin tapahtumapaikalle kuin ympäristöön. Messujen kävijämäärä oli lähes 2 000 eli messut pääsivät tavoitteeseensa. Messuosastojen myyntiä tutkittaessa todettiin kaikkien sisäosastojen tultua myydyksi. Messuosastojen varaustavoista oli suosituin messujen kotisivuilla ollut sähköinen ilmoittautumislomake.
Tutkielman avulla tapahtuman järjestäjät saavat tietoa Mäntsälän Messujen 2016 tapahtumamarkkinoinnista ja tutkimusten tuloksista. Tutkielmaa voi hyödyntää myös muiden tapahtumien järjestämisessä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys liittyi tapahtumamarkkinointiin ja lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaista että ulkomaista kirjallisuutta. Tutkielma tehtiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, mutta kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käytetiin tukemaan laadullista tutkimusta.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena näytteilleasettajille ja messukävijöille. Kysely näytteilleasettajille toteutettiin Google Forms –palvelulla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin heti messujen päätyttyä kaikille näytteilleasettajille sähköpostilla. Näytteilleasettajia oli yhteensä 80, joilta vastauksia saatiin yhteensä 42. Vastausprosentti oli 53 %. Kysely messukävijöille tehtiin tapahtuman aikana täytettävällä kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin yhteensä 266 vastausta. Kävijämäärä oli 1 911, joten vastausprosentti oli 14 %. Vastausprosentti oli alhainen, mutta vastaajat edustivat hyvin perusjoukkoa. Kyselytutkimusten lisäksi tutkittiin messuosastomyyntiä, messujen kävijämäärää, kotisivujen kävijämääriä sekä Facebookin käyttöä markkinoinnissa tilastoihin perustuen.
Tutkimustulosten mukaan sekä näytteilleasettajat että messukävijät olivat pääosin tyytyväisiä messuihin. Messut saivat Likertin viisinumeroisella asteikolla messukävijöiltä keskiarvona arvosanan 3,8, jota voidaan pitää erinomaisena. Näytteilleasettajien antamien arvosanojen keskiarvo kysymykseen, miten messut onnistuivat näytteilleasettajan osalta, oli 4,0. Selkein tutkimuksessa esille tullut kehityskohde on opasteiden lisääminen niin tapahtumapaikalle kuin ympäristöön. Messujen kävijämäärä oli lähes 2 000 eli messut pääsivät tavoitteeseensa. Messuosastojen myyntiä tutkittaessa todettiin kaikkien sisäosastojen tultua myydyksi. Messuosastojen varaustavoista oli suosituin messujen kotisivuilla ollut sähköinen ilmoittautumislomake.
Tutkielman avulla tapahtuman järjestäjät saavat tietoa Mäntsälän Messujen 2016 tapahtumamarkkinoinnista ja tutkimusten tuloksista. Tutkielmaa voi hyödyntää myös muiden tapahtumien järjestämisessä.