Sales Agentin myyntiin vaikuttavat tekijät yrityksen näkökulmasta : Case: Yritys X
Pajari, Tommi (2016)
Pajari, Tommi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610158
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myynnin johtamista, myyntiprosessia ja yksitäisen tekijän vaikutusta myyntiin. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona yritykselle X. Tavoitteena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat henkilön myyntiin yritys x:n näkökulmasta ja miten niiden vaikutus eroaa eri tekijöiden kesken. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten yritys X pystyy tehostamaan yksittäisen sales agentin myyntiin vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa käsitellään tutkimuksen tavoitteita sekä aineiston hankintaa. Toisessa luvussa käsitellään myynnin ja myynninjohtamisen teoriaa sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat yksittäisen sales agentin myyntiin. Empiriaosuudessa tutkitaan yritys X:n sales agenttien myynnillisyyden odotuksia ja heidän kehitysehdotuksia sekä toiveita heidän myynnin tehostamiseksi. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastattelujen avulla, jotka suoritettiin yhdessä Yritys X:n toimipisteessä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin myynnin ammattikirjallisuutta.
Tutkimus osoittaa, että yritys X tekee nyt jo oikeita asioita sales agenttien myynnillisyyden kehittämiseksi. Eroja löytyy sales agenttien kesken, ja siihen suurin syy on motivoituminen ja sales agenttien oma suhtautuminen myyntiin. Saatujen tulosten perusteella Yritys X pystyy tehostamaan sales agenttien myyntiä sekä motivaation ylläpitämistä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa käsitellään tutkimuksen tavoitteita sekä aineiston hankintaa. Toisessa luvussa käsitellään myynnin ja myynninjohtamisen teoriaa sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat yksittäisen sales agentin myyntiin. Empiriaosuudessa tutkitaan yritys X:n sales agenttien myynnillisyyden odotuksia ja heidän kehitysehdotuksia sekä toiveita heidän myynnin tehostamiseksi. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastattelujen avulla, jotka suoritettiin yhdessä Yritys X:n toimipisteessä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin myynnin ammattikirjallisuutta.
Tutkimus osoittaa, että yritys X tekee nyt jo oikeita asioita sales agenttien myynnillisyyden kehittämiseksi. Eroja löytyy sales agenttien kesken, ja siihen suurin syy on motivoituminen ja sales agenttien oma suhtautuminen myyntiin. Saatujen tulosten perusteella Yritys X pystyy tehostamaan sales agenttien myyntiä sekä motivaation ylläpitämistä.