Pedagogisen johtajuuden menetelmät Mid-Pacific Instituten kasvattajien toiminnan tukena
Ahlgren, Anne (2016)
Ahlgren, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710380
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Mid-Pacific Institutessa. Mid-Pacific Institute on yksityinen oppilaitos joka sijaitsee Havaijin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia pedagogisen johtajuuden menetelmiä Mid-Pacific Institutessa käytetään laadukkaan Reggio Emilia -pedagogiikan toteutumisen varmistamiseksi. Tarve pedagogisen johtuuden menetelmien tarkasteluun nousi Espoon keskuksen palvelualueen varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden halusta kehittää alueensa päiväkodin johtajien ymmärrystä pedagogisesta johtajuudesta. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa käytetään varhaiskasvatuksen kehittämisen tukena Espoon keskuksen alueella, tavoitteena lopulta edistää pedagogisen johtajuuden toteutumista alueen yksiköissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kuvaus siitä, millaisin pedagogisen johtajuuden menetelmin Mid-Pacific Institutessa pyritään varmistamaan laadukkaan Reggio Emilia -pedagogiikan toteutuminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui laadukkaan varhaiskasvatuksen ja pedagogisen johtajuuden ympärille. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin etnografisella tutkimusotteella. Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja Mid-Pacific Instituten rehtorin sekä kuuden lastentarhanopettajan teemahaastatteluin. Havainnointia toteutettiin syyskuusta 2015 tammikuuhun 2016. Sekä haastattelut että osallistuvan havainnoinnin avulla hankittu aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan Mid-Pacific Instituten kasvattajayhteisön käyttämät pedagogisen johtajuuden menetelmät ovat: 1. Pedagogisen keskustelun herätteleminen ja ylläpitäminen, 2. Rakenteiden luominen pedagogiselle keskustelulle, 3. Ajan varaaminen pedagogiselle johtajuudelle, 4. Pedagogisen johtajuuden jakaminen, 5. Oman osaamisen ylläpitäminen ja johtajuuden haltuunotto. Tutkimustulokset osoittivat, että Mid-Pacific Institutessa käytettävät pedagogisen johtajuuden menetelmät olivat pitkälti Elina Fonsenin (2014) tutkimuksesta esiin nousseiden pedagogisen johtajuuden menetelmien mukaisia. Poikkeus oli kuitenkin työhyvinvoinnin teema, joka ei noussut esiin aineistosta.
Opinnäytetyön tuloksista nousi vahvasti esiin, että pedagogisen keskustelun ylläpitäminen koettiin Mid-Pacific Institutessa hyvin tärkeäksi varhaiskasvatuksen laatua edistäväksi pedagogisen johtajuuden menetelmäksi. Sekä rehtori että kasvattajat kuvasivat säännöllisten pedagogisten keskustelujen olevan oleellisia varhaiskasvatuksen laadun ylläpitämisessä. Päiväkodissa painotetaan Reggio Emilia –pedagogiikkaa ja keskustelua kohdistettiin erityisesti kyseisen pedagogiikan toteutumisen edistämiseen toiminnassa. Lisäksi keskustelu toiminnan taustalla vaikuttavista arvoista nähtiin tärkeänä. Opinnäyteteyön tekijän kenttähavainnot tukivat haastateltavien kertomaa poikkeuksetta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui laadukkaan varhaiskasvatuksen ja pedagogisen johtajuuden ympärille. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin etnografisella tutkimusotteella. Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja Mid-Pacific Instituten rehtorin sekä kuuden lastentarhanopettajan teemahaastatteluin. Havainnointia toteutettiin syyskuusta 2015 tammikuuhun 2016. Sekä haastattelut että osallistuvan havainnoinnin avulla hankittu aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan Mid-Pacific Instituten kasvattajayhteisön käyttämät pedagogisen johtajuuden menetelmät ovat: 1. Pedagogisen keskustelun herätteleminen ja ylläpitäminen, 2. Rakenteiden luominen pedagogiselle keskustelulle, 3. Ajan varaaminen pedagogiselle johtajuudelle, 4. Pedagogisen johtajuuden jakaminen, 5. Oman osaamisen ylläpitäminen ja johtajuuden haltuunotto. Tutkimustulokset osoittivat, että Mid-Pacific Institutessa käytettävät pedagogisen johtajuuden menetelmät olivat pitkälti Elina Fonsenin (2014) tutkimuksesta esiin nousseiden pedagogisen johtajuuden menetelmien mukaisia. Poikkeus oli kuitenkin työhyvinvoinnin teema, joka ei noussut esiin aineistosta.
Opinnäytetyön tuloksista nousi vahvasti esiin, että pedagogisen keskustelun ylläpitäminen koettiin Mid-Pacific Institutessa hyvin tärkeäksi varhaiskasvatuksen laatua edistäväksi pedagogisen johtajuuden menetelmäksi. Sekä rehtori että kasvattajat kuvasivat säännöllisten pedagogisten keskustelujen olevan oleellisia varhaiskasvatuksen laadun ylläpitämisessä. Päiväkodissa painotetaan Reggio Emilia –pedagogiikkaa ja keskustelua kohdistettiin erityisesti kyseisen pedagogiikan toteutumisen edistämiseen toiminnassa. Lisäksi keskustelu toiminnan taustalla vaikuttavista arvoista nähtiin tärkeänä. Opinnäyteteyön tekijän kenttähavainnot tukivat haastateltavien kertomaa poikkeuksetta.