Kuritusväkivaltaa kotona? Ennaltaehkäisyn menetelmiä ja haasteita lastentarhanopettajan työssä
Pitkänen, Tuula (2016)
Pitkänen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412967
Tiivistelmä
Lapsen väkivaltainen kurittaminen on ollut kiellettyä jo vuodesta 1984. Päivähoitolain mukaisesti varhaiskasvatuksen tavoitteena on toimia lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä. Lastentarhanopettajat ovat avainhenkilöitä kuritusväkivallan ennaltaehkäisemisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmällä. Kehittämistoiminnan tarkoituksena oli kuvata kuritusväkivallan ennaltaehkäisyä lastentarhanopettajan työn näkökulmasta keskisuomalaisessa kunnassa. Tavoitteena oli selvittää millaisia kuritusväkivallan mahdollisuuksia ja haasteita lastentarhanopettajat näkivät päiväkodin arjessa. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruun ja analysoinnin menetelmiä. Kehittämistyöhön osallistettiin lastentarhanopettajia.
Aineistoa kerättiin kartoittamalla teoriatietoa kuritusväkivallasta ja ennaltaehkäisemisen käsitteestä. Tämän jälkeen kartoitettiin mitä kuritusväkivallan ehkäisyn menetelmiä oli lastentarhanopettajien käytössä ja mitä haasteita ehkäisyyn liittyi. Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin toiminnallista Learning Cafe -oppimiskahvila menetelmää.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kartoituksen tuloksena selvisi ennaltaehkäisyn eri tasojen mukaisia menetelmiä; ensisijaisia ja toissijaisia ehkäisyn menetelmiä. Tuotoksista kävi ilmi ehkäisyyn kohdistuvat tahot sekä ehkäisytyöhön liittyvät haasteet.
Tutkimuksellista kehittämistyötä voidaan hyödyntää kunnan varhaiskasvatussuunnitelman uudistamisessa (VASU17).
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmällä. Kehittämistoiminnan tarkoituksena oli kuvata kuritusväkivallan ennaltaehkäisyä lastentarhanopettajan työn näkökulmasta keskisuomalaisessa kunnassa. Tavoitteena oli selvittää millaisia kuritusväkivallan mahdollisuuksia ja haasteita lastentarhanopettajat näkivät päiväkodin arjessa. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruun ja analysoinnin menetelmiä. Kehittämistyöhön osallistettiin lastentarhanopettajia.
Aineistoa kerättiin kartoittamalla teoriatietoa kuritusväkivallasta ja ennaltaehkäisemisen käsitteestä. Tämän jälkeen kartoitettiin mitä kuritusväkivallan ehkäisyn menetelmiä oli lastentarhanopettajien käytössä ja mitä haasteita ehkäisyyn liittyi. Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin toiminnallista Learning Cafe -oppimiskahvila menetelmää.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kartoituksen tuloksena selvisi ennaltaehkäisyn eri tasojen mukaisia menetelmiä; ensisijaisia ja toissijaisia ehkäisyn menetelmiä. Tuotoksista kävi ilmi ehkäisyyn kohdistuvat tahot sekä ehkäisytyöhön liittyvät haasteet.
Tutkimuksellista kehittämistyötä voidaan hyödyntää kunnan varhaiskasvatussuunnitelman uudistamisessa (VASU17).