Nuorten opiskelijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät verkkokaupassa
Jokinen, Veronika (2016)
Jokinen, Veronika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092514532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092514532
Tiivistelmä
Aiheena tässä opinnäytetyössä on nuorten opiskelijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät verkkokaupassa. Tutkimusosiossa tutkitaan nuorten opiskelijoiden arvostamia asioita verkkokaupassa sekä ominaisuuksia, jotka tuovat lisäarvoa verkkokaupalle nuorten opiskelijoiden mielestä. Tutkimuksessa pureudutaan lisäksi asioihin, jotka ovat olleet kyseisen kohderyhmän ostopäätöksen esteenä verkkokaupassa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii kodin huonekaluja sekä sisustustuotteita myyvä yritys.
Teoriaosuudessa käsitellään verkkopalvelun haasteita ja ominaisuuksia, verkon sisältöstrategiaa sekä verkkokauppaa ja sen etuja myyjälle. Verkkopalveluaihetta pohjustetaan aluksi asiakaskokemuksella, digitaalisella asiaskokemuksella, ostokokemuksella sekä monikanavaisuudella. Teoriaosuudessa tulee esille monikanavaisuuden edellytykset yrityksille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Vastaukset kerättiin Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoilta, Tiedepuiston, Rauman ja Tiilimäen kampuksilta Satakunnan ammattikorkeakoulun E-lomakeohjelmistolla, joka lähetettiin kohderyhmän sähköposteihin. Kysely lähetettiin yli tuhannelle opiskelijalle ja vastauksia tuli yhteensä 367 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta kohderyhmä näyttää arvostavan eniten verkkokaupassa helposi löytyviä tuotteita sekä laajaa valikoimaa. Uutuuksien esilletuontia ja chat-asiakaspalvelua ei puolestaan pidetä tärkeinä ominaisuuksina muihin kyselylomakkeella esiintyviin nähden. Kannettavaa tietokonetta käytetään eniten verkkokauppojen tuotteiden katseluun sekä tilaamiseen. Verkkopankkimaksu on nuorten opiskelijoiden keskuudessa mieluisin maksutapa, mutta osamaksu ja luottokorttimaksu saavat vähiten kannatusta. Vastaajista jopa 89 prosenttia on jättänyt joskus tuotteen tilaamatta verkkokaupasta postikulun suuruuden vuoksi, mitä voidaan pitää merkittävänä tuloksena.
Teoriaosuudessa käsitellään verkkopalvelun haasteita ja ominaisuuksia, verkon sisältöstrategiaa sekä verkkokauppaa ja sen etuja myyjälle. Verkkopalveluaihetta pohjustetaan aluksi asiakaskokemuksella, digitaalisella asiaskokemuksella, ostokokemuksella sekä monikanavaisuudella. Teoriaosuudessa tulee esille monikanavaisuuden edellytykset yrityksille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Vastaukset kerättiin Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoilta, Tiedepuiston, Rauman ja Tiilimäen kampuksilta Satakunnan ammattikorkeakoulun E-lomakeohjelmistolla, joka lähetettiin kohderyhmän sähköposteihin. Kysely lähetettiin yli tuhannelle opiskelijalle ja vastauksia tuli yhteensä 367 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta kohderyhmä näyttää arvostavan eniten verkkokaupassa helposi löytyviä tuotteita sekä laajaa valikoimaa. Uutuuksien esilletuontia ja chat-asiakaspalvelua ei puolestaan pidetä tärkeinä ominaisuuksina muihin kyselylomakkeella esiintyviin nähden. Kannettavaa tietokonetta käytetään eniten verkkokauppojen tuotteiden katseluun sekä tilaamiseen. Verkkopankkimaksu on nuorten opiskelijoiden keskuudessa mieluisin maksutapa, mutta osamaksu ja luottokorttimaksu saavat vähiten kannatusta. Vastaajista jopa 89 prosenttia on jättänyt joskus tuotteen tilaamatta verkkokaupasta postikulun suuruuden vuoksi, mitä voidaan pitää merkittävänä tuloksena.